Wie: Miriam van der Loo (42) Adrie van der Loo (42) Jan-Willem Smulders (39)
Wat: lekkere klinische voeding
Daagt uit: Nutricia
Sinds: 2013
Omzet: 100.000 euro in 2015
Wie door ziekte of ouderdom last heeft van slikproblemen of ondervoeding is aangewezen op (grote hoeveelheden) zoete vla, pap of drankjes. Ondernemersechtpaar Miriam en Adrie van der Loo ontwikkelde met Fijnproevers een hartig alternatief: maaltijden bestaande uit vier onderdelen: soep, twee verschillende mousses en een dessert. Ze zijn verpakt in kleine porties, hebben een fijne structuur en zijn verrijkt met energie en eiwitten.
De ontwikkeling bleek intensiever dan gedacht en het uitrollen in de stroperige zorgsector is een langdurig proces. Ze sloten een overeenkomst met strategisch managementbureau Pilaster, ondernemer Jan Willem Smulders trad toe tot het managementteam.
Fijnproevers is te krijgen in een aantal zorginstellingen, binnen vijf jaar wil het de helft van alle instellingen hebben bereikt. Nutricia, met Nutridrinks de grootste speler in de markt, heeft nog niks van zich laten horen, een andere grote producent van met eiwit verrijkte voeding wel. “De markt is constant alert. Wij geloven meer in samenwerken dan in concurreren, dus gaan binnenkort eens om de tafel”, zegt Jan-Willem Smulders.