Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2014

Pluplus

Jorik Bremer

Wat: pakketbezorging binnen twee uur, vooral vanuit fysieke winkelcentra
Daagt uit: de online markt voor pakketbezorging, zoals Bol.com en Wehkamp
Startdatum: begin 2014
Omzet 2013: vertrouwelijk
Medewerkers: 0

In 2013 lieten Nederlanders via online winkels 180 miljoen pakketten versturen. In 2025 zal dat verdubbeld zijn. Verkeerd of te laat bezorgde pakketjes zorgen voor ontevreden klanten die niet snel terug zullen komen. Pakketjes bezorgen binnen twee uur kan altijd, denkt Jorik Bremer, als je er maar de goede technologie voor hebt.

Met zijn bedrijf Pluplus ontwikkelde hij hiervoor een API: een systeem dat communiceert met koeriers. Zij staan standaard binnen twee uur op de stoep en rekenen vaak dezelfde prijs als andere bezorgers. Onafhankelijke koeriers kunnen reageren als klanten via Pluplus een bestelling doen.

Op basis van hun prijs en rating krijgen zij de klus toegewezen. Ze halen de bestelling zelf op en gaan op weg naar het bezorgadres. Ondertussen kan de klant het pakketje op Google Maps volgen. Pluplus werkte al voor de ondernemers in winkelcentra van Corio, zoals het Utrechtse Hoog Catherijne en Alexandrium in Rotterdam. Parcel International is aandeelhouder van Pluplus.

Auteur: Katja Keuchenius