Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2014

Blendle

Alexander Klöpping (27) en Marten Blankesteijn (27)

Wat: Blendle verkoopt artikelen uit Nederlandse kranten en tijdschriften online en per stuk
Wie wordt uitgedaagd: de AKO
Sinds: 28 april 2014
Omzet 2013: n.v.t.
Medewerkers: 30

Tien jaar geleden dacht iedereen dat jongeren nooit meer zouden betalen voor muziek. Toen kwamen iTunes en Spotify, nu geven jongeren er weer miljarden aan uit. Hetzelfde staat te gebeuren in de journalistiek, menen de jonge ondernemers achter Blendle, Marten Blankesteijn en Alexander Klöpping. ‘We laten een nieuwe doelgroep met veel plezier betalen voor achtergrondverhalen, interviews en columns uit kranten en tijdschriften – van de Volkskrant tot Elsevier, van Viva tot NRC Handelsblad’, zegt Blankesteijn. ‘Je hoeft je niet meer bij elke krant afzonderlijk te registreren of een hele editie te kopen als je maar één stukje wilt lezen. Gebruikers kunnen gratis door alle titels bladeren en alerts instellen op hun favoriete onderwerpen. Als een artikel tegenvalt, krijg je je geld terug.’
Blendle is het eerste bedrijf dat journalistieke verhalen op deze manier te koop aanbiedt en dat heeft nogal wat stof doen opwaaien. Uitgeverijen en journalisten in Nederland en daarbuiten houden het nieuwe bedrijf met argusogen in de gaten. De heren zetten in op internationale uitbreiding. ‘Na een paar maanden hebben we al meer dan 100.000 gebruikers. We hebben in Nederland laten zien dat dit model werkt en willen het ook gaan lanceren in andere landen.’

Auteur: Yvette Bax, foto: Onno Feringa

Challenger Day: Improve Your Performance

30 oktober is het zo ver:
Sprout Challengerday!
Deze dag draait om presteren:
wat moeten jij en je bedrijf doen om
tot grote hoogte te stijgen?
BEKIJK HET PROGRAMMA
EN MELD JE AAN!