Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2014

Agora

Allan Szymczyk (25) en Jan Verwijs (25)

Wat: Agora maakt een verantwoorde frisdrank, gefinancierd én bestuurd door de crowd
Wie wordt uitgedaagd: de gehele traditionele ondernemerswereld
Sinds: januari 2014
Omzet 2013: niet van toepassing
Medewerkers: 0

De framboos-mint frisdrank zonder suiker of zoetstoffen met als naam 99% Guiltless moet nog op de markt komen. En hoewel het product belangrijk is, draait alles bij Agora om het bedrijfsmodel. De crowd is essentieel: de financiering en bestuursbesluiten worden democratisch genomen. ‘Elke stakeholder heeft een even zware stem’, zegt oprichter Jan Verwijs. Samen met Allan Szymczyk bepaalde hij vooraf alleen dat hun bedrijf actief zou worden in de food & beverages. ‘Maar het model kan evengoed in een andere branche worden toegepast.’ Een paar basisregels legden ze vast, de rest van de besluitvorming is aan de aandeelhouders, distributeurs, retailers en consumenten. Iedereen die zich bij Agora aansluit, nu vierhonderd mensen, heeft een even zware stem. ‘Wij voeren slechts uit wat zij in meerderheid beslissen. Niet het bedrijf maar de mensen hebben het voor het zeggen. Hiermee dagen we in feite het totale bedrijfsleven uit. Onze ambitie? Dat deze manier van ondernemen in 2025 wereldwijd gemeengoed is.’

Auteur: Jan Ligthart