Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2012

Leapfrog

Maarten Logtenberg (21), Martijn Otten (29) en Mathijs Kossen (26)

Wat: 3D-printers
Start: mei 2012
Personeel: 7
Omzet: 4 miljoen (verwachting 2013)

[VOTEBUTTON GROUP=”Challenger 50 publieksprijs” ITEM=”Leapfrog”]

 

Pas in mei begonnen en nu al tegen de grenzen van je eigen capaciteit aanlopen. Dan doe je iets goed als ondernemer. Otten, Logtenberg en Kossen menen de markt van de toekomst dan ook goed in de smiezen te hebben. “De 3D-printer is nog niet doorgebroken, maar het is een kwestie van tijd voor hij breed wordt gebruikt. Vooral in de maak- en ontwerpindustrie”, zegt Otten. “Binnen een paar jaar heeft iedereen er eentje staan.” De lijst met objecten die de printer kan produceren is nagenoeg oneindig. Protheses bijvoorbeeld, maar ook relatiegeschenken, kunstobjecten of simpele gebruiksvoorwerpen. “Als je als consument een citruspers nodig hebt dan kun je die zo downloaden en uitprinten.”

Het idee ontstond bij het oplossen van een probleem. Martijns vader maakt machines voor drukkerijen en de drukplaten die daar worden gebruikt zijn nogal bewerkelijk. Zou het niet sneller zijn als je zo’n plaat gebruikklaar kon printen? De 3D-printer die Otten bestelde behoefde veel verbetering. “Tja, we zijn een machinefabriek, dus we gingen kijken wat we eraan konden doen. We hebben Mathijs aangenomen om de markt te onderzoeken en toen zijn we ze zelf gaan produceren.” 

Vader Otten nam een aandeel in het bedrijf van zijn zoon en studievriend Maarten Logtenberg, die op dat moment bezig was met een 3D-printer voor consumenten, sloot zich aan. Nu al verkopen ze onder de naam Leapfrog wereldwijd 150 printers per maand. Otten, Logtenberg en Kossen werken iedere avond tot laat door met een duidelijk doel voor ogen: “Het wordt pas écht interessant als we tegen de 200 per maand gaan draaien.”

Tekst Eefje Rammeloo