Wat: consumentenbank
Start: 20 september 2012
Personeel: 60
Omzetverwachting: na 3 jaar break-even, na 5 jaar investering terugverdiend
[VOTEBUTTON GROUP=”Challenger 50 publieksprijs” ITEM=”Knab”]
Bij Knab staat de K van Klant voorop. Frijters heeft dus niet zomaar het woord ‘bank’ omgedraaid. Hij wil een revolutie creëren in bankenland door niet de producten maar de klanten voorop te stellen. “In alles is de financiële situatie van de klant ons vertrekpunt.”
Frijters’ oorsprong ligt in de ict, maar toch is hij geen onbekende in de bankenwereld. Hij maakte naam met ALEX Beleggingsbank, die hij oprichtte en na twaalf jaar voor 380 miljoen euro verkocht aan Binck. Omdat hij niet meteen wist wat hij vervolgens wilde doen, vertrok hij naar Zuid Afrika, waar hij in een township een theater bouwde. Na terugkomst wist hij in ieder geval zeker dat hij niet meer voor een baas wilde werken. “Ik ben dol op klanten. Wat kun je met ict doen om klanten van goede dienstverlening te voorzien? Bij een bank heb je de mogelijkheid om die combinatie te maken.” Knab ontstond ‘deels uit frustratie’, vertelt Frijters. “In de praktijk kom je veel situaties tegen waarin je denkt: denk nu eens aan mij. Mijn ambitie was om een echte klantenbank op te zetten.”
Tekst Eefje Rammeloo, foto Wouter Went