Wat: aanbieder van diensten op glasvezelnetwerk
Start: juni 2010
Personeel: 8
Omzet: 500.000 euro (2012)
[VOTEBUTTON GROUP=”Challenger 50 publieksprijs” ITEM=”Glashelder”]
“Ik heb altijd dingen gedaan die haaks staan op wat de markt wilde”, zegt Sander Waterval. Hij introduceerde veertien jaar geleden het sim only-principe op de telecommarkt met zijn bedrijf Connect-it en heeft zich nu gestort op glasvezel. Met Glashelder richt hij zich vooral op gebieden waar glasvezel lokaal wordt aangepakt. “We zijn begonnen met het voorzien van een glasvezelnetwerk in eigendom van een vereniging van eigenaren in een woontoren. En pas geleden zijn we erin geslaagd om bijna zestig procent van twee dorpen te laten kiezen voor glasvezel via ons. De bewoners daar worden ook eigenaar van het netwerk, dat is uniek.”
Waarom lokaal opereren? “We kunnen flexibele oplossingen leveren, geven ruimte aan kleine initiatieven. Voor grote bedrijven zijn het de kruimels, voor ons zijn het juist krenten in de pap. Wij zien glasvezel als ideaal waarmee je gezamenlijk leuke dingen kunt doen.”
Sander Waterval denkt dan bijvoorbeeld aan kinderen die op afstand samen bezig zijn met3D-projecties. “Als er tekeningen of videofilmpjes over en weer gaan, zit je al gauw tegen je limiet aan met koper. Binnen een paar jaar is er technisch veel meer mogelijk en dat kan met glasvezel voor hetzelfde geld.”
Fors groeien in personeel ziet hij niet gebeuren. “Ik kies er bewust voor om veel niet-corebusiness uit te besteden, dat heb ik geleerd van mijn eerdere bedrijf.”
Tekst Sara van Gorp, foto Wouter Went