Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2012

Ecofont

Alexander Kraaij (33, foto) en Rick van den Bos (37)

Wat: lettertypes waarmee je inkt en toner bespaart
Start: mei 2009
Personeel: 4
Omzet: niet openbaar

[VOTEBUTTON GROUP=”Challenger 50 publieksprijs” ITEM=”Ecofont”]

 

Communicatiebureau Spranq wilde één project per jaar doen zonder opdrachtgever en zonder winstoogmerk. Dat werd Ecofont, een letter waarmee 28 procent inkt kan worden bespaard omdat er kleine gaatjes in zijn gemaakt die je op de print niet ziet. Het project werd alleen wat groter dan verwacht. Mede-oprichter Alexander Kraaij: “We dachten dat we er wel wat aandacht mee zouden krijgen in een Utrechtse krant, maar het werd Oprah, National Geographic en The New York Times.” Intussen besteedt Kraaij de helft van zijn tijd aan Ecofont, wat een apart bedrijf is geworden van hem en Ecofont-compagnon Rick van den Bos.

Uitgangspunt van het project was om te besparen zonder het verschil te merken. Dat resulteerde in de vraag: ‘Hoeveel van een letter kun je weglaten zonder de letter aan te passen?’ Intussen hebben Kraaij en Van den Bos niet alleen de basis Ecofont die gratis kan worden gedownloaded op Ecofont.com, maar ze hebben ook de vijf meest gebruikte lettertypes aangepast, waarmee tachtig procent van de markt is afgedekt.

Sprout MagazineLees de rest van het interview in Sprout magazine editie 9, die op 22 november verschijnt

Tekst Sara van Gorp, foto Wouter Went