Wat: brilloze 3D-technologie
Start: juli 2010
Personeel: 10
Omzet: niet openbaar
[VOTEBUTTON GROUP=”Challenger 50 publieksprijs” ITEM=”Dimenco”]
“Philips komt binnen twee jaar met schermen op de markt, die voor het 3D-effect geen speciale brillen vereisen.” Dat verklaarde topman Rudy Provoost begin 2006 op de Consumer Electronics Show. Het concern toonde een diepteschattingstechniek die gebaseerd is op het gericht uitzenden van lichtstralen. Het was daarmee een regelrechte pionier, want geen enkel ander bedrijf had al de potentie om de markt op te gaan met brilvrije 3D-schermen, die echt het aanzien waard zijn. Het gelanceerde WOWvx piekte echter te vroeg en kon weinig potentiële afnemers interesseren.
Met het opheffen van Philips 3D Solutions bevond ‘brilloos 3D’ zich in een zwart gat, totdat het dankzij zijn uitvinders in de zomer van 2010 weer licht zag. Oud-Philips-werknemers Pieter de Jong, Jan van der Horst en Bas Böggemann namen een licentie op de techniek en brachten hun kindje weer tot leven onder de naam van Dimenco. Een andere medewerker van 3D Solutions, television strategy manager Maarten Tobias, completeerde het viertal musketiers. Niet veel later maakte startup Dimenco zijn debuut op de Eindhovense High Tech Campus.
Dimenco richt zich vooralsnog op de zakelijke markt. Drie medewerkers proberen de schermen onder naam van Dimenco Displays over de hele wereld aan bedrijven te verkopen. Klanten zetten de displays onder meer op eventlocaties in, of als in-store oplossing. Verder draaien de ondernemers een groot deel van hun omzet met het aanbieden van consultancy op het gebied van 3D-displaytechnologie en het bewerken en converteren van 2D- en 3D-beelden. Onlangs is door Dimenco nog gewerkt aan de Nederlandse speelfilm Nova Zembla. Het tien man tellende Dimenco schrijft met deze bedrijfsvoering zwarte cijfers. De Jong: “De displayverkoop in deze markt zal alleen maar toenemen. Het is wachten op die eerste grote order van meer dan honderd schermen.”
Tekst Bas van Essen, foto Wouter Went