Haar eerste baan was in de logistiek bij Dow Chemical, maar de volgende 17 jaar van haar carrière spendeerde De Vries bij de Duitse softwarereus SAP, waar ze sinds 2008 de scepter zwaait over de Nederlandse markt. “Ik verkeer in de unieke positie dat ik bij enorm veel verschillende bedrijven mag meekijken in de keuken.”
Uw mooiste saleservaring?
“Voor mij draait commercie om de relaties die je opbouwt en de manier waarop je die onderhoudt. Zo was ik in het verleden als accountmanager verantwoordelijk voor SAP’s relatie met AkzoNobel. De toenmalige cio daar is nu met pensioen, maar ik spreek hem nog regelmatig. Zo’n relatie betekent veel voor me. Ander voorbeeld: vorig jaar werd ik een keer op vrijdagavond laat gebeld door een klant met acute problemen, problemen die dreigden te escaleren. Dat hebben we nog datzelfde weekend opgelost.”
Gebruikt u een specifieke methode?
“Bij SAP hebben we heel veel vast omschreven methodes, maar het gaat erom hoe je die bij de klant brengt. De kunst is om onze passende oplossingen voor de toekomst te vertalen naar businesswaarde voor de klant. Daarmee delen we het risico van innovatie, maar uiteindelijk ook het succes.”
Wat maakt iemand een saleskanon?
“Stel, je gaat uit eten. Dan wil je niet alleen dat het eten goed is, maar ook dat ze vriendelijk zijn en proactief aan je denken. Iemand die een ander dat gevoel kan geven, is wat ik zoek. Dat heb je of dat heb je niet.”