Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

25 onder de 25 van 2022

SchoolTalent

Florian Zandbergen en Jamie Schuller ontwikkelen een marktplaats voor bijlessen. Daarnaast ondersteunt SchoolTalent leerlingen met langdurige leerproblemen met extra tools en mentorschap van een kinderpsycholoog.

Wat: Martkplaats voor bijlessen
Wie: Florian Zandbergen (22) en Jamie Schuller (31)
Sinds: 2018
Websites: www.schooltalent.org , www.bijlesaanhuis.nl / www.lernigo.de

Bijles toegankelijker en effectiever maken. Dat willen Zandbergen en Schuller bereiken met hun platform SchoolTalent. In Nederland zijn ze actief onder de naam Bijles aan Huis en in Duitsland met Lernigo. Zandbergen gelooft dat alle leerlingen ‘het individuele onderwijs moeten krijgen dat ze nodig hebben om hun dromen waar te maken. Om dit mogelijk te maken, hebben we een flexibele, betaalbare en intuïtieve marktplaats gebouwd, die bijles van hoge kwaliteit biedt’.

Geen sales team nodig

Bijles voor scholieren is een lucratieve markt. Zandbergen is dan ook zeker niet de enige die in deze vijver vist, met zowel online als ‘fysieke’ bijles. Waarin verschilt hij dan precies van concurrenten? De jonge ondernemer zei eerder tegen Quote dat ‘traditionele spelers allemaal extreem duur zijn en een slecht product hebben.’ Volgens Zandbergen komt dat doordat zij alleen maar docenten en leerlingen aan elkaar koppelen. Bijles aan Huis is een stuk goedkoper doordat het niet handmatig matcht, dat doet het platform. Bovendien biedt het ook na die match extra diensten.

Vijfduizend leerlingen in Nederland en Duitsland maakten tot nu toe gebruik van de bijlessen die de site aanbiedt. De 22-jarige ondernemer werkt op dit moment met een team van 25 man aan het platform. 2.000 bijlesdocenten helpen leerlingen, maar die staan niet op de loonlijst.

‘Wij focussen op het verbeteren en het toegankelijker maken van de bijles zelf, in plaats van het verkoopproces om de bijles heen. Mijn visie: zolang je een ijzersterk product hebt, verkoopt dat product zichzelf en heb je geen sales team nodig.’ Volgens Zandbergen is zijn product onder meer daardoor gemiddeld 23 euro per uur goedkoper dan concurrenten.

Unicorn-status

Aan ambitie heeft de jonge ondernemer in ieder geval geen gebrek: eerder zei hij met SchoolTalent in 2024 de unicorn-status te willen bereiken. Bijles is nu eenmaal een internationaal probleem en de vraag naar hulp van docenten stopt niet bij onze landsgrens. ‘Wij bouwen op zo’n manier aan ons concept dat we straks gemakkelijk internationaal kunnen schakelen. In twee maanden tijd zijn we opgeschaald naar bijna duizend docenten in Duitsland. Als we straks echt landjepik gaan doen, verwacht ik zo’n 30 tot 40 procent omzetgroei per maand’, zei hij een jaar geleden tegen Quote.

Zandbergen haalde met het bedrijf al 1,5 miljoen euro aan kapitaal op bij informal investors. ‘Sommige investeerders kijken je raar aan en geloven niet dat iemand van zo’n leeftijd een succesvol bedrijf kan bouwen. De kunst is om daar op de juiste manier mee om te gaan en dit soort situaties juist als energie te gebruiken om het tegendeel te bewijzen’, vertelt Zandbergen over ondernemen op jonge leeftijd.

Volgens hem is het belangrijk dat je mensen om je heen verzamelt die je aanmoedigen en niet afremmen. ‘Blijf leren en doorzetten, dan komt succes vanzelf. Het kostte mij twee jaar om de eerste klanten binnen te krijgen. Twee jaar lang was het makkelijker geweest om op te geven, maar achteraf is het goed dat we dat niet hebben gedaan.’

Mijn stem gaat naar deze 25’er:

(vink aan en vul je e-mailadres in ter controle)