Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

25 onder de 25 van 2022

Savvy

Jelmer Hendriks en Tijmen van den Elzen maken met Savvy de personal care- en schoonmaakmiddelenmarkt een stuk duurzamer met hun herbruikbare producten.

Wat: Duurzame personal care- en schoonmaakproducten
Wie: Jelmer Hendriks (23) en Tijmen van den Elzen (24)
Sinds: 2021
Website: savvystore.nl

Ze maken zelfs het liefst zo min mogelijk schoon, toch schudden Jelmer Hendriks en Tijmen van den Elzen de schoonmaakmiddelenmarkt, en inmiddels vooral de personal care-markt, op met hun startup. Is een handzeepfles leeg, dan wordt ie normaal gesproken weggegooid. Maar met de webwinkel Savvy gaan Hendriks en Van den Elzen die verspilling van plastic flessen tegen.

Dankzij een herbruikbare fles, een oplosbare tablet of poeder en kraanwater maken consumenten zelf hun schoonmaakmiddelen of zeep. ‘En dat allemaal zonder dat je inlevert op de kwaliteit van het product of je gemak, want de hervullingen worden gewoon door je brievenbus geleverd’, legt Hendriks uit.

Impact maken. Dat is de reden dat de twee jonge ondernemers zo’n anderhalf jaar geleden op een studentenkamer begonnen met Savvy. Door een LinkedIn post die viral ging, was de eerste voorraad van de twee binnen vier maanden uitverkocht.

Inmiddels is de studentenkamer ingeruild voor een professionelere plek op het kantoor van HelloPrint, als Challenger overigens een goede bekende van MT/Sprout. ‘We merken dat het verhaal van twee jonge gasten die een traditionele en vervuilende markt willen opschudden mensen aanspreekt. Ook zien we dat anderen ons graag willen helpen. Hans Scheffer, founder en ceo van HelloPrint, vond het supergaaf dat wij dit aan het opzetten waren en bood aan om ons te helpen.’

Natuurlijke ingrediënten

Een fijne plek hebben de twee gevonden, want ze kunnen bij Scheffer of anderen op kantoor aankloppen voor hulp. En die hulp is essentieel wil je als ondernemer succesvol zijn. Dat is meteen de tip die Hendriks graag meegeeft aan andere jonge (potentiële) ondernemers: ‘Het zou je verbazen hoeveel mensen ervoor open staan om je op weg te helpen.’

Het grote verschil met de bekende merken in de schoonmaakmiddelen is dat Savvy zelf geen water gebruikt in zijn eindproducten. Gebruikers voegen dit immers zelf toe. Ook wordt er geen gebruik gemaakt van single-use plastic en bestaan de producten uit natuurlijke ingrediënten.

Inmiddels bestaat de productlijn onder meer uit handzeep, schoonmaak-, was- en vaatmiddel. De mannen willen in vijf jaar tijd de product range uitbreiden met een focus op personal care, dus denk aan producten als shampoo en body wash. De schoonmaakproducten verdwijnen vanaf nu dus iets meer naar de achtergrond. ‘Over 5 jaar is Savvy hét merk waar je al je geconcentreerde en prettige personal care en huishoudelijke producten koopt.’

Mijn stem gaat naar deze 25’er:

(vink aan en vul je e-mailadres in ter controle)