Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

25 onder de 25 van 2022

Respyre

Auke Bleij probeert met Respyre de natuur terug de stad in te krijgen. Dat doet hij met ‘mosbeton’: beton dat de groei van mos stimuleert.

Wat: Mosbeton
Wie: Auke Bleij (23) en Mark de Kruijff (28)
Sinds: 2021
Website: www.gorespyre.com

23 jaar en de Philips Innovation Award op je naam hebben staan. Bleij kreeg het voor elkaar met Respyre. Zijn startup maakt op een simpele en schaalbare manier steden groener met mos. Stenen waar normaal gesproken in de vrije natuur al veel mos op groeit, maakt Respyre na met beton.

Dat beton wordt vervolgens verticaal geplaatst op plekken waar mos mag groeien. ‘Het is nét stucwerk; maar dan groen stucwerk’, legt de jonge ondernemer uit.

Bij toeval ontdekten onderzoekers van TU Delft wat bij beton nodig is om er een goede gastheer voor mos van te maken. Tijdens een onderzoek naar de bouw van transformatorhuisjes langs het spoor viel op dat die gebouwtjes bijzonder veel mosgroei hebben.

Een student, Mark de Kruijf bedacht toen dat je dat soort beton zou kunnen gebruiken om steden groener te maken. Bleij was op dat moment juist bezig met zijn afstudeeronderzoek naar manieren om steden af te laten koelen. Meer groen is daar een van, en zo was een ideale samenwerking geboren. Bleij is op dit moment ceo van hun startup, De Kruijff adviseur.

Steden laten ademen

Het mostapijt van Bleij zorgt ervoor dat steden ‘meer ademen’. De biodiversiteit wordt door het mos namelijk bevorderd en de vervuiling van lucht wordt teruggedrongen. Een proef op een woning in Delft op The Green Village moet uitwijzen hoe effectief het in de praktijk is.

Om op jonge leeftijd een eigen onderneming te hebben heeft zowel voor- als nadelen vindt Bleij. Zo is hij een tikkeltje afwachtend bij het nemen van beslissingen en neemt hij ze daardoor minder snel. ‘Ik heb vaak het gevoel dat er een ervaren set ogen naar moet kijken. Vooral met juridische zaken wil je als jonkie een professional over je schouder hebben kijken.’ Maar daartegenover staat dat mensen vaak meer empathie hebben voor je ideeën. ‘Een vorm van likableness.’

Het gaat de jonge ondernemer voor de wind met zijn mosbeton. Zo heeft hij partners gevonden om de ontwikkeling te versnellen en al een aantal investeringsvoorstellen gehad. Bleij heeft al uitbreidingsplannen. ‘Over vijf jaar zijn we unicorn’, grapt hij. En dan serieus: ‘We hebben dan drie producten en services op de markt voor zowel infrastructuur als vastgoed: prefab- en pregrownpanelen, spuitbeton en ready-mix zakken bioreceptive beton.’

Mijn stem gaat naar deze 25’er:

(vink aan en vul je e-mailadres in ter controle)