Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

25 onder de 25 van 2022

Impackt

Max van Velzen en zijn compagnons belonen met Impackt consumenten voor het inleveren van lege verpakkingen. Goed voor de klantenbinding én het milieu.

Wat: Inzamelsysteem voor verpakkingen
Wie: Max van Velzen (25), Bouwe van Neerbos (24), Yannick Caron (23) en Thomas de Jong (23)
Sinds: 2020
Website: impackt.app

Max van Velzen (links op de foto) en zijn compagnons gaan met ReAlliance, het bedrijf achter de app Impackt, de strijd aan met zogeheten single use plastics: shampoo-flessen en andere verpakkingen voor eenmalig gebruik, die niet worden gerecycled en die in de verbrandingsoven eindigen.

Dat doen ze met een uitgekiend systeem, waaraan zowel consumenten als bedrijven iets aan hebben. Impackt beloont namelijk consumenten als ze een verpakking inleveren in de winkel.

‘Zo veranderen we de uitdaging van recycling voor bedrijven in concurrentievoordelen’, zegt Van Velzen. ‘Wij zorgen ervoor dat de verpakkingen worden gerecycled en leveren recyclings- en loyaliteitsdata aan de bedrijven.’

Loyaliteit via duurzaamheid

Als je klanten terugkrijgt in je winkel en laat zien dat je duurzaamheid serieus neemt, verhoogt dat hun loyaliteit. Bovendien zijn er allerlei acties denkbaar rond het inleveren, zoals ’10 procent korting op je volgende aankoop na inlevering van 4 verpakkingen’.

Zo bouwt ReAlliance met Impackt dus het systeem rond de inzameling van PET-flessen na? Niet helemaal, zegt Van Velzen. ‘Het PET-statiegeldsysteem werkt op zich goed, maar consumenten worden ervoor belast via het statiegeld. Terwijl het de producenten zijn die de verpakkingen produceren.’

‘Met ons concept wordt de consument niet extra belast maar juist beloond voor zijn duurzame gedrag.’ Die beloning bestaat vooralsnog uit spaarpunten die recht geven op korting.

Wibra eerste klant

Impackt is al live bij de eerste klant: Wibra. Die nodigt in tientallen filialen zijn klanten uit om verpakkingen in te leveren. ‘Het overtuigen van die eerste klant was een mijlpaal. Het bevestigde dat bedrijven ons concept nodig hebben in de toekomst.’

‘Het gaafste van ons avontuur was onze vliegende start door het behalen van de finale van Philips Innovation Award in 2021. Dat leverde veel publiciteit op, waardoor mensen bereid waren om mee te denken met alle mogelijkheden.’ ReAlliance werd begin dit jaar ook al gekozen tot ‘Best Sustainable Startup’ van de VU. 

De leeftijd van de oprichters van ReAlliance heeft zo zijn voordelen, denkt Van Velzen. ‘Als je jong bent, heb je nog niet zo veel te verliezen. Je leert als ondernemer ontzettend veel aangezien je mee wilt doen in ‘de grotemensenwereld’, waar ervaring en expertise een grote rol spelen. Je moet echt een sterk verhaal hebben om bij een groot bedrijf binnen te komen en ze te overtuigen.’

Mijn stem gaat naar deze 25’er:

(vink aan en vul je e-mailadres in ter controle)