Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

25 onder de 25 van 2022

Icon.Amsterdam

Samuel Onuha levert met zijn kledingmerk Icon.Amsterdam kleding met een muscle fit: voor gespierde mannen.

Wat: kledingmerk
Wie: Samuel Onuha (23)
Sinds: 2018
Website: icon-amsterdam.com

Pas 18 was Samuel Onuha, toen hij startte met zijn merk in mannenmode Icon.Amsterdam. Hij had toen al een reeks webshops opgezet om iets bij te verdienen als scholier, maar geen van allen werden die echt groot. Jassen en broeken had hij ook met wisselend succes geprobeerd.

Tot de enthousiaste sportschoolbezoeker zich afvroeg waarom hij zijn broeken altijd uit het buitenland moest halen. Was er in Nederland geen plek voor een merk met ‘muscle fit‘, die ook rond gespierde benen past?

Kleding met muscle fit

Zeker: het merk Icon.Amsterdam dat Onuha de afgelopen jaren rond zijn kleding voor gespierde mannen bouwde, bleek een schot in de roos. Dat ging van broeken die hij eerst liet bedrukken met zijn merk tot een in eigen beheer ontworpen collectie.

Vorig jaar werd daar ook top wear aan toegevoegd: shirts en polo’s. De modellen laten weinig te raden over de doelgroep: mannen met een afgetraind lijf.

Icon is inmiddels internationaal opgezet en trekt wereldwijd klanten. Maar Onuha houdt zijn merk strikt online, zei hij vorig jaar tegen De Ondernemer: ‘Als ik zou willen, liggen de broeken in 250 winkels waarvan ik de helft niet ken. Ik kan nu sturen, een bewuste keuze.’

Icon weet sociale media goed in te zetten en scoorde mede daardoor in 2021 een formidabele omzet tijdens Black Friday. In die kleine week werden meer broeken verkocht dan de eerste helft van dat jaar.

Eigen merk geeft vrijheid

Cijfers geeft Icon.Amsterdam niet. Wel stelde het eerder dat het voor dit jaar streeft naar 200.000 broeken – een verdubbeling.

Oprichter Onuha is 100 procent self made ondernemer (school schoot er door het succes van Icon bij in). Hij wil wat hij de afgelopen jaren heeft geleerd over het bouwen van een online merk, graag doorgeven aan andere ondernemers.

Een eigen merk neerzetten zorgt voor ongelofelijk veel vrijheid, zegt Onuha in een recente YouTube-video. ‘Ik wil zoveel mogelijk andere mensen meegeven hoe geweldig het is.’

‘Ik ben met een paar honderd euro op mijn bankrekening begonnen. Had niks, wist niet wat ik met mijn leven wilde, maar dit heeft alles echt compleet veranderd.’

Mijn stem gaat naar deze 25’er:

(vink aan en vul je e-mailadres in ter controle)