Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

25 onder de 25 van 2022

ARspar

Burhan Kocabiyik ontwikkelt 3D- en AR-modellen voor webshops, zodat consumenten daar direct kunnen zien hoe het product er in thuis uitziet. De techniek is ook toepasbaar op NFT’s

Wat: AR voor webshops
Wie: Burhan Kocabiyik (23)
Sinds: 2020
Websites: www.arspar.com , artonar.xyz

Een beter moment om zijn product te lanceren had Burhan Kocabiyik bijna niet kunnen bedenken. Winkels waren door de coronacrisis gesloten, dus werd online de plek voor consumenten om te winkelen. En dat is precies waar deze jonge ondernemer met zijn bedrijf op inspeelde.

Door middel van AR-technologie kunnen potentiële kopers direct zien hoe het product er in hun kamer uitziet. Een app downloaden is daarvoor niet nodig. ARspar technologies integreert bovendien het payment and shopping systems met AR om het koopproces sneller en makkelijker te maken. Zo maakt de startup van productfoto’s 3D- en AR-modellen. Daarnaast verzamelt het ook data van zowel producten die wel en geen AR-functie hebben. ARspar technologies heeft daardoor inzicht hoe vaak product is bekeken, op een button is geklikt en hoeveel check-outs succesvol zijn.

Een groot deel van de tapijtsector werkt inmiddels met het systeem van Kocabiyik, zo vertelde hij ons in 2021. ‘We zijn de eerste en het enige bedrijf dat betaalsystemen met AR integreert voor Shopify en Bigcommerce’.

Ook voor NFT’s

Inmiddels past Kocabiyik AR ook toe op de veelbelovende markt voor NFT’s: de virtuele kunstwerken en andere afbeeldingen waarvan de eigendom via de blockchain wordt ‘gewaarmerkt’. Hij is medeoprichter van Artonar, waarmee gebruikers heel laagdrempelig hun eigen 3D- en AR-modellen als NFT kunnen vermarkten.

Mensen ‘verliefd laten worden’ op het product. Dat is wat Kocabiyik wil bereiken als ondernemer. ‘En het moet nut hebben voor mensen en natuur.’ De founder van ARspar heeft tips voor iedereen die ook droomt van een eigen bedrijf of er al een heeft. De belangrijkste: probeer niet het wiel opnieuw uit te vinden. ‘Gebruik digital en automation tools die smart zijn. Hierdoor heb je geen groot team en geen grote investering nodig.’

Het vooroordeel dat een 23-jarige weinig ervaring zou hebben, is het enige minpunt aan jong ondernemen dat Kocabiyik kan bedenken. ‘Onze motivatie, ambitie en energie is aantrekkelijk voor klanten en investeerders. Persoonlijk vind ik het de beste leeftijd om een bedrijf te starten. Long journey, much to learn.

Mijn stem gaat naar deze 25’er:

(vink aan en vul je e-mailadres in ter controle)