Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

25 onder de 25 van 2021

Upfront

Harro Schwencke, Mark de Boer en Nick Schijvens willen met Upfront de misleiding in de voedselindustrie tegengaan door transparant te zijn over hun eigen producten.

Wat: Voedsel begrijpbaar maken middels transparantie
Wie: Harro Schwencke (25), Mark de Boer (26) en Nick Schijvens (27) 
Sinds: 2020
Website upfront.nl

Harro Schwencke, Mark de Boer en Nick Schijvens misten een eerlijke, voedzame reep voor sporters in het supermarktschap en daarom begonnen ze zelf met de productie van eiwitrepen. Opvallend: de voedingswaarde en ingrediënten zetten ze op de voorkant van de verpakking, in plaats van de achterkant. Daarmee hebben ze een bedoeling.

Misleiding grootste probleem

‘Wij geloven dat misleiding door voedselproducenten het grootste probleem in de voedingsindustrie is en dit mensen ervan weerhoudt om gezond te zijn’, zegt Schwencke. Mensen wíllen wel gezond eten, maar niemand weet meer wat hij of zij eet, is de overtuiging van de ondernemers.

‘Dit komt doordat producenten gebruikmaken van misleidende claims, afleidende kleuren en hun voedingswaarden en ingrediënten in een onleesbaar formaat op de verpakking zetten.’ Upfront wil voedsel weer begrijpelijk maken met de informatie op zijn producten en het gebruik van ingrediënten die mensen wel kennen.

Transparantie

De voedingswaarden en ingrediënten staan dus upfront, op de voorkant van de verpakking (nou snappen we eindelijk de naam!). Schwencke: ‘Dit forceert ons om ingrediëntenlijsten kort en simpel te houden, zodat mensen weer kunnen begrijpen wat er in hun eten zit.’ Een ander belangrijk focuspunt is transparantie. En die gaat verder dan de verpakking. Op de website van Upfront wordt bij elk ingrediënt uitgelegd waarom het in het product zit en worden de productiekosten van de producten gedeeld. Ondertussen worden er stappen gezet om de business nog transparanter te maken.

Kortingen, daar doen de heren niet aan. ‘Nou ja, slechts één keer per jaar. Op Upfront Day, onze verjaardag. We geven uit principe maar één keer per jaar korting, omdat we onze producten voor een zo eerlijk mogelijke prijs willen aanbieden.’

Household name

Hun belangrijkste drijfveer? ‘Het idee dat je met voedsel macro impact kan maken’, zegt Schwencke. Upfront begon vorig jaar in foodservice, maar al snel gooide corona roet in het eten. Toen werd het roer radicaal omgegooid volledig geswitcht naar online. De grote ambitie: een household name worden in Nederland.

👇🏽 STEM HIER VOOR DE PUBLIEKSPRIJS 👇🏽