Wat: Zelf bestellen en afrekenen in horeca
Sinds: 2019
Medewerkers: 3
Waar: Amsterdam
Website: orderme.nl
Op een terras lijdzaam afwachten tot de ober komt, daarvoor hadden Erasmus-alumni Dex Holman, Floris Visser en Roderick Schuller eigenlijk te veel dorst. Die frustratie leidde tot het idee voor de app OrderMe, waarmee je via je smartphone je bestelling plaatst in een café of restaurant. Dat is een kwestie van een QR-code scannen en aanvinken in het menu wat je wilt verteren. ‘De gast kan gemakkelijk en snel bestellingen plaatsen en afrekenen wanneer hij of zij dar zelf wenst’, legt Floris Visser uit. ‘Het ontlast horecapersoneel bij grote drukte en heeft nog meer voordelen, zoals extra data, de mogelijkheid van upselling en een betere service.’
Dat klinkt al als een prima verhaal, maar toen kwam corona. En die maakt van OrderMe de perfecte anderhalvemeter-app. ‘Doordat gasten zelf kunnen bestellen en betalen verminderen we het aantal contactmomenten met het personeel. Daarbij is deze manier van bestellen hygiënischer, doordat iedereen zijn eigen telefoon gebruikt, in plaats van dezelfde menukaart of tablet.’ We zijn afgelopen maanden in een stroomverstelling geraakt door alle media-aandacht en het winnen van de 1,5 meter ondernemerspitch. Hierdoor werden we gezien als dé oplossing voor de horeca om de 1,5 meter economie te waarborgen. Hiermee willen we zoveel mogelijk gelegenheden helpen, om zo een economische maar ook sociale impact te maken.’
Visser beschouwt zijn jeugdige leeftijd voornamelijk als een voordeel. ‘De media pakt ons idee heel vaak op, omdat we drie jonge ondernemers zijn die de wereld van de horeca willen verbeteren en zoveel mogelijk horecagelegenheden willen helpen in deze tijd van crisis. Daardoor hebben we ons verhaal kunnen doen en konden we een vliegende start maken.’ In 2019 zat OrderMe in de opstartfase en draaide het pilots, inmiddels heeft het tientallen klanten, die betalen naar gebruik: OrderMe vraagt ze een commissie.
‘Er is nog geen bedrijf dat het meerendeel van deze markt bezit. OrderMe is ook tamelijk uniek, door zijn design en de extra mogelijkheden rond data, upselling en recommendations.’ Over 5 jaar is OrderMe wat Visser betreft de gevestigde naam op het gebied bestellen en betalen, en is het niet meer weg te denken bij elk terras, hotel, cafe. Daarbij heeft OrderMe zijn eigen kassasysteem om de klanten nog beter van dienst te zijn en de producten beter te integreren.
STEM HIERONDER OP FLORIS, DEX EN RODERICK VOOR DE PUBLIEKSPRIJS!