Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

25 onder de 25 van 2019

Spike Technologies

Bas Verkaik (25), Jeroen Bleker (25) en Bram van Diggelen (26)

Wat: Batterijtechniek voor voertuigen
Sinds: 2017
Medewerkers: 7
Waar: Eindhoven
Website: spike.global

De drie ondernemende TU/e-studenten Bas Verkaik (25), Jeroen Bleker (25) en Bram van Diggelen (26) werken met hun startup Spike Technologies aan de elektrificatie van ons vervoer. Daarvoor ontwikkelen en produceren ze batterijpakketten op maat voor de elektrische voertuigen van hun klanten. De ingenieurs in duurzame en automotive technologie helpen fabrikanten ook met de integratie van de batterijen in hun voertuig en desgewenst ontwerpen ze een compleet aandrijfsysteem. In juni gaat de productie van start.

De wereld rond

Geïnspireerd raakte het drietal toen het deelnam aan Storm, een project waarin een team van TU/e-studenten in 2 jaar tijd een elektrische motor ontwikkelde. “We zijn er in 2016 in 80 dagen de wereld mee rondgereden om de potentie van elektrische mobiliteit aan te tonen. Dit waanzinnige project heeft ons geïnspireerd om door te gaan met de ontwikkeling van onze technologie, om op die manier nog meer partijen in staat te stellen duurzame voertuigen op de markt te brengen.”

Wat maakt de accupakketten van Spike zo bijzonder? “Onze batterijen hebben een uniek ontwerp dat ze inherent veilig maakt, en ons batterijmanagementsysteem zorgt er dankzij zelflerende algoritmes voor dat de levensduur flink verbetert”, verklaart Verkaik. Nog een voordeel: het aanbod is flexibel opgezet, waardoor Spike voor een goede prijs een oplossing heeft voor uiteenlopende voertuigen. “Of het nou om een sportwagen, motorfiets of gehandicaptenwagen gaat.” Een mooie klant is motormerk Kibo, dat met Spike elektrische motoren op de Afrikaanse markt gaat brengen.

Jong en ervaren

Hoe is het om vanuit de collegebanken te ondernemen? “Over het algemeen is onze leeftijd een voordeel. Ik merk dat veel partijen het onwijs verfrissend en leuk vinden om met een jonge groep mensen samen te werken. Daarnaast zijn we, ondanks onze jonge leeftijd, wel al erg ervaren in ons vakgebied omdat het zo’n nieuwe markt is. Dat zorgt ervoor dat mensen je serieus nemen.”

Verkaik onderneemt vanwege de maatschappelijke impact die zijn bedrijf kan hebben. “De transitie naar elektrische mobiliteit gaat op dit moment niet snel genoeg en ook niet altijd op de juiste manier. Wij hebben unieke kennis en voelen het echt als noodzaak om hier iets aan te veranderen. Maar het is ook ontzettend tof om aan zo veel verschillende voertuigen mee te werken en van niets iets te maken.” Spike is overigens niet zijn eerste bedrijf: met Sock & Sock lanceerde hij een abonnement op vrolijke sokken, dat in Nederland en Duitsland maandelijks opvallende exemplaren op vele deurmatten laat ploffen.

Alles is mogelijk

Learnings heeft hij ook al voor jonge collega’s: “Als je ergens vol voor gaat, is alles mogelijk. Dat heb ik geleerd bij Storm. En met diezelfde insteek heb ik twee jaar geleden voor de grap een sokkenbedrijf opgestart, waarmee ik ook een jaarlijkse omzet van 2 ton haal. En datzelfde doe ik nu voor Spike, een bedrijf waar ik écht in geloof en helemaal achter sta. Over 5 jaar staat er een grote fabriek die een groot aantal elektrische voertuigen voorziet van batterijpakketten. Daarbij blijven we actief ondersteunen bij de integratie en ontwikkeling van deze voertuigen, om ervoor te blijven zorgen dat ze op de best mogelijke manier worden geïntroduceerd.”