Wat: VR-game voor patiënten met chronische pijn
Sinds: 2017
Medewerkers: 7
Waar: Leeuwarden
Website: Reducept.com
Margryt Fennema (25) ontwikkelde samen met haar compagnone, GZ-psycholoog Louis Zantema (31), Reducept: een virtual reality-spel voor mensen met chronische pijn. Spelers maken een virtuele reis door hun eigen lichaam en doen hierdoor vaardigheden op, om in het dagelijks leven beter om te gaan met hun pijn. “In Nederland leven ruim 2 miljoen mensen met chronische pijn”, zegt Fennema. “Dat zijn er meer dan alle patiënten met hart- en vaatziekten én suikerziekte bij elkaar. Chronische beheerst vaak het hele leven. Wij willen ze helpen de controle over hun leven en pijn terug te krijgen.”
Fennema heeft een medische achtergrond. Ze studeerde public health in Nieuw-Zeeland en deed een vervolgopleiding in health innovation. Ze houdt van kunst, en hanteert een brede definitie van kunst. “Ook het beschikbaar stellen van kennis op een creatieve manier is een kunst, vooral wanneer het anderen helpt. Mensen en gedrag inspireren me in mijn ontwerpdoel; behandelingen toegankelijk maken voor iedereen.” Fennema organiseerde in 2018 in Medisch Centrum Leeuwarden bijvoorbeeld de hackathon MCLHack, waar met design thinking en (digitale) innovaties de uitdagingen van het ziekenhuis te lijf werden gegaan.
Maar chronische pijn en VR, hoe zit dat nu precies? Fennema legt het uit: “Normaal gesproken verdwijnt pijn weer. Als iemand met een hamer op zijn duim slaat, ebt dat na een tijdje vanzelf weer weg. Bij mensen met chronische pijn houdt de pijn aan. Maanden, jaren, soms zelfs het hele leven. Patiënten passen hun leven er compleet op aan. Veel mensen slapen er slecht door, kunnen niet meer werken of kunnen niet zonder pijnmedicatie.”
Het idee voor een VR-spel ontstond samen met patiënten, legt Fennema uit. “De samenwerking met patiënten stond in de productontwikkeling centraal: welke beelden, kleuren en muziek past bij de pijn? De VR-bril triggert het emotionele brein. Het is erg bijzonder, want ook al weet je rationale brein dat de wereld in VR niet echt is en dat je een spel speelt, je emotionele brein denkt wel dat het echt is. Dus of je het nou wil of niet, het spel beïnvloedt de pijn op een positieve manier.”
Het gaat Fennema voor de wind. Zo won de jonge ondernemer met Reducept een Accenture European Health Tech Innovation Award. “Maar het gaat uiteindelijk om de patiënten en wat zij ervan vinden. De resultaten zijn veelbelovend: veel patiënten slapen beter, nemen minder medicatie en zijn weer veel actiever – en dát al na een paar weken oefenen. Dit is fantastisch om te horen. Daar doen we het voor.”
Reducept stelt dit jaar zijn game, dat verder wordt ontwikkeld door Grendel Games, te willen blijven testen, in samenwerking met diverse zorginstellingen. De game moet in augustus 2019 verder uitgerold worden. “Aangezien maar een klein percentage mensen met chronische pijnklachten onder behandeling staat, willen we er daarom voor zorgen dat eind dit jaar ook de eerste mensen gebruik kunnen maken van ons spel middels een app op hun telefoon, zodat we dit in 2020 kunnen schalen naar mensen die niet onder behandeling staan.”
Hoe kijkt Fennema aan tegen het ‘jong ondernemer zijn’? Trots is ze, vertelt de 25-jarige: “Maar ik ben vooral erg blij met het team dat bouwt aan dit product en de weg naar de patiënt. Iets wat met een idee begon, is nu uitgegroeid tot een werkend bedrijf.” Fennema en Zantema hebben vanuit hun kantoor in Leeuwarden nog drie programmeurs en vier andere medewerkers aan de slag. “Allemaal voortvloeiend uit dezelfde passie”, stelt ze: “Mensen met chronische pijn helpen.”