Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

25 onder de 25 van 2018

Pabbl

Jeroen Malotaux (24) en Bas Gerritsen (27)

Wat: lockscreen-advertenties voor Android-smartphones
Sinds: 2015
Medewerkers: 9
Waar: Amsterdam
Website: Pabbl.com

Pabbl serveert gepersonaliseerde advertenties op het vergrendelscherm van Android-toestellen. Iedere keer dat een gebruiker ontgrendelt ontvangt hij of zij punten voor kortingen en producten, zoals een bioscoopkaartje, een cadeaukaart van de Hema of belminuten. De inspiratie daarvoor deed Jeroen Malotaux op in de metro. Hij zat nog met een verslag over billboards in zijn hoofd en zag bij metrostation Spaklerweg in Amsterdam een enorm billboard. Zelf was hij zijn telefoon die dag vergeten, maar het viel hem op dat zijn medereizigers alleen aandacht hadden voor hun telefoon. Ofwel: niemand leek het billboard te zien, terwijl de adverteerder wel een bepaald bereik beloofd wordt.

“De kloof tussen adverteerders en mobiele gebruikers is te groot, wat je terugziet in de populariteit van Adblockers”, zegt Malotaux, die Pabbl eind 2015 samen met compagnon Bas Gerritsen (27) oprichtte.

Pabbl wil dat gat verkleinen door advertenties leuk en positief te maken. Een bewijs dat die aanpak werkt is dat consumenten zich nu actief aanmelden om advertenties te ontvangen in plaats van andersom.

Buitenland

De startup Pabbl bereikt als het goed is binnenkort de mijlpaal van 100.000 geregistreerde gebruikers. Pabbl haalde tot nu toe 870.000 euro op bij angel-investeerders. Als de omzet naar verwachting meestijgt, volgt er een financieringsronde van twee miljoen euro, waarmee de dienst ook buiten Nederland moet gaan groeien. In april 2018 viel Pabbl in de prijzen tijdens de Cross Media Awards: het ging naar huis met de award voor beste innovatie en werd benoemd tot beste marketing startup van 2018

“Mensen vinden het vaak leuk of inspirerend dat je op jonge leeftijd al aan het ondernemen bent”, zegt Malotaux. “Al zie je soms wel een verbaasde blik als je een afspraak hebt met iemand die je nog niet eerder hebt ontmoet. Ze vragen dan meteen naar mijn leeftijd. Als je kennis van je business en de markt op orde is, wordt daar verder nooit meer over gesproken.”