Wie: Nathalie Lam
Wat: ESG Brand Marketing Lead bij Philips
Wapenfeit: marketing diverser, gelijker en inclusiever maken
Ze draagt verschillende petten: voorzitter van de taskforce inclusie en diversiteit bij de Bond van Adverteerders, ESG Brand Marketing Lead bij Philips en gastdocent aan Insead. Dat helpt Nathalie Lam om kennis en best practices te delen over diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit (DEI) in marketing. Educatie is cruciaal om marketeers bewuster te maken van een bredere afspiegeling van de samenleving in hun campagnes.
‘De eerste dag dat ik werkzaam was in marketing, viel het mij al op dat over het algemeen de teams niet heel divers waren, waardoor sommige keuzes ook niet vanuit een divers perspectief ontwikkeld werden.’ Die keuzes zijn juist enorm belangrijk, omdat de media ‘heel bepalend zijn voor de inclusieve beeldvorming van de maatschappij: zien is geloven’.
De wil om meer gelijkheid, diversiteit en inclusie in campagnes te brengen, is zeker aanwezig, weet Lam. ‘Maar mensen zijn onbewust onbekwaam. Ze weten niet hoe te beginnen, of het team bezit niet de capaciteiten om DEI toe te passen. Vaak zijn het ook maar een aantal mensen in een organisatie die zich er hard voor maken. Wanneer die weggaan, wordt het stokje niet altijd overgedragen.’
Dat kan worden voorkomen door DEI als doelstelling op te nemen in de strategie. ‘Niet alleen praten over dit onderwerp, maar ook doen.’