Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Michelle Goderie (head of marketing & Prime EU emerging markets Amazon)

michelle goderie amazon next leadership 50

Een doorzetter met een passie voor leren en persoonlijke groei. Zo omschrijft Michelle Goderie (1982) zichzelf. ‘Mijn ouders hebben mij en mijn zussen altijd gestimuleerd om ons beste beentje voor te zetten en niewsgierig te zijn. Ook mijn man stimuleert mij om mijn grenzen te verleggen. Dat heeft mij gevormd tot wie ik nu ben.’

Goderie is sinds vorig jaar CMO Emerging Markets EU bij Amazon en verantwoordelijk voor Marketing en het loyaliteitsprogramma Prime in Nederland, Zweden en Polen. Een top-down leider is ze zeker niet. ‘Ik ben een positieve, empathische leidinggevende. Door actief te luisteren, respect te tonen en vertrouwen te geven, willen mensen graag met en voor mij werken.’

Positieve teamsfeer

Ze streeft naar een cultuur waarin samenwerking en kennis delen centraal staat.

‘Leidinggevenden van vandaag moeten decentrale besluitvorming kunnen faciliteren, zeker in grote techbedrijven’, aldus Goderie. ‘Deze organisaties opereren in een dynamische omgeving met wereldwijde veranderingen en concurrentie. Om effectief te blijven, heb je als leider een team nodig dat meebeweegt met deze ontwikkelingen.’

Continu leren is daarbij het uitgangspunt. En dat vraagt om sterke leiders die goed kunnen luisteren en empathie tonen, de zogeheten soft skills. ‘Ze kunnen individuele talenten herkennen en mensen in hun kracht zetten.’

Carrière in retail

Dat dat werkt, heeft Goderie zelf ervaren. De steun van haar leidinggevenden stelde haar in staat om snel stappen te zetten in haar carrière.

Die begint in 2005 bij Unilever, waar ze na haar studie Eeconomie stage loopt op de marketingafdeling van Andrélon. Daarna volgt een traineeship bij Ahold Delhaize. Bij het retailconcern groeit ze in negen jaar door tot Lead Category Manager Cookware and Living van Albert Heijn.

Na een sabbatical van anderhalf jaar in Australië gaat ze aan de slag bij Blokker. Daar groeit Goderie door tot het managementteam, als directeur inkoop en merchandising. In 2020 volgt de overstap naar Amazon.

Aanpassen en bijsturen

Goderie heeft gewerkt in Finance, Operations, Commercie en Marketing, gedreven door haar brede interesse, met als rode draad retail. ‘In elke rol heb ik zowel inhoudelijk veel geleerd, wat mij ook weer hielp in andere rollen, als mijn leiderschapstalenten verder ontplooid.’

‘Er is altijd ruimte voor verdere ontwikkeling, zowel persoonlijk als professioneel. Dit kan bijvoorbeeld door je te verbreden naar een ander vakgebied, waarbij ik sterk geloof in het concept van transferrable skills.’

Aanpassingsvermogen is essentieel voor de moderne leider, meent Goderie. ‘Flexibiliteit blijft cruciaal om succesvol te navigeren door veranderingen. Als de strategie verandert, leg het dan wel duidelijk uit aan het team. Geef achtergrondinformatie en perspectief door de redenen voor veranderingen te verduidelijken, en blijf daarbij objectief.’

Tijdelijk avontuur

Haar belangrijkste leiderschapsles? Hecht niet te veel aan hoe dingen nu zijn; blijf openstaan voor verandering. ‘Zie je werk of rol meer als tijdelijk avontuur’, aldus Goderie.

Een goede work-life balance is daarbij belangrijk. Zelf heeft ze in het verleden weleens privégebeurtenissen gemist om werkdoelen te halen of bijeenkomsten bij te wonen.

‘Alleen om later te ontdekken dat alles toch werd omgegooid. Achteraf had ik spijt van sommige keuzes’, zegt ze. ‘Blijf daarom trouw aan jezelf en maak keuzes op basis van wat voor jou op dat moment echt belangrijk is.’