Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Carola Hundling (Retail Sales Manager PepsiCo)

carola hundling pepsico

Carola Hundling (1987) zet als next-generation manager grote stappen bij frisdrankgigant PepsiCo. Ze werkt daar nu bijna acht jaar en vervult op dit moment de functie Retail Sales Manager. ‘Mijn passie, positivisme en perfectionisme zijn eigenschappen die daar een sterke bijdrage aan hebben geleverd. Daarnaast ben ik een persoon die de lat altijd net weer een stukje hoger legt en nieuwe uitdagingen niet uit de weg gaat’, duidt ze de stappen die ze maakte.

PepsiCo is volgens Hundling een organisatie die investeert in de ontwikkeling van mensen. ‘En ik heb ook een aantal managers gehad, waaronder mijn huidige, onze GM, die mij de kans en het vertrouwen hebben gegeven elke keer weer aanvullende verantwoordelijkheden op mij te nemen.’

Gen-Z

Next-generation managers kijken volgens haar meer dan andere generaties naar de behoeften van de ‘nieuwe generatie talenten’, zoals Gen-Z. Vervolgens moet je met die inzichten aan de slag, vindt Hundling. ‘De organisatie en cultuur zodanig aanpassen dat je een aantrekkelijke werkgever blijft voor zowel de huidige generaties als de nieuwe generatie’, zegt ze.

Diversiteit en inclusie wordt door deze generatie managers omarmt. ‘Uiteindelijk moet het niet zozeer gaan om de persoon, want iedereen is immers gelijk, maar veel meer om het profiel, kennis en achtergrond die van complementaire waarde is voor een team of organisatie.’

Leiders moeten zich volgens Hundling meer bezighouden met ‘duurzaamheid in de breedste zin van het woord’. ‘Ik ben ervan overtuigd dat hoe duurzaam je organisatie ook is, het altijd beter kan. En juist voor de grote bedrijven ligt daar een hele mooie kans, want als je groot bent kun je ook een grote positieve impact maken’, zegt ze.

Alleen maar de focus hebben op winst en omzet, is volgens de 36-jarige leider dan ook achterhaald, ondanks dat dat verleidelijk kan zijn. ‘Wat als je door middel van duurzaamheidsinitiatieven meer consumenten en klanten aan je weet te binden? Dan kom je uiteindelijk tot een win-win-win-situatie: namelijk een betere wereld, betere bedrijfsresultaten en gelukkige werknemers en aandeelhouders.’

Wees geen olietanker

De wereld verandert snel. Om als organisatie wendbaar en veerkrachtig te zijn, is het volgens Hundling belangrijk dat leiders verandering als een kans zien en zorgen voor een agile-organisatie. ‘Wees geen olietanker die slechts heel traag van koers kan wijzigen. Zorg dat het agile gedachtegoed en verandermanagement integraal onderdeel wordt van de organisatie en het DNA.’

Hundling wil als leider haar teams inspireren en coachen vanuit een duidelijke visie. Ze gelooft erg in transformationeel leiderschap. ‘Het gaat veel meer om verandering en high-performing teams bouwen door aan de intrinsieke motivatie en vaardigheden van het individu te werken. Je wekt daardoor uiteindelijk meer verantwoordelijkheid en creativiteit op’, zegt ze.

Maar Hundling geeft toe: ‘Soms is het ook gewoon verleidelijk om op hun stoel te gaan zitten en rechtdoor te zeggen hoe ik het zou doen. Wat dat is immers ooit mijn stoel geweest.’

Meer loslaten. Dat is wat Hundling de afgelopen jaren wel geleerd heeft. ‘Ik ben een perfectionist en wil dus graag alles heel goed doen maar met inmiddels een groot team, een grote omzetverantwoordelijkheid, een vierkoppig jong gezin, een heel gezellige vriendengroep en lieve familie kun je niet overal tegelijk zijn of overal evenveel aandacht aan schenken.’