Angelina Best (1981) geeft sinds juni 2024 leiding aan Levi9, een it-dienstverlener gespecialiseerd in de ontwikkeling van software en digitale oplossingen. De nieuwe ceo brengt twintig jaar ervaring mee. Ze komt van Amazon Web Services, waar ze in haar laatste functie eindverantwoordelijk was voor het commerciële segment in elf Europese landen. Daarvoor werkte ze dertien jaar in diverse senior managementposities bij Microsoft.
Nu stuurt Best vanuit het Amsterdamse hoofdkantoor van Levi9 een internationaal team van 1.200 medewerkers aan. Daarnaast is ze lid van de Raad van Advies van NLdigital, de branchevereniging voor de digitale sector.
Best bouwde haar carrière op een aantal pijlers: nieuwsgierigheid, optimisme, resultaatgerichtheid en haar vermogen om snel te leren en zich soepel aan te passen aan veranderende omstandigheden. Daar ligt direct een grote uitdaging voor leiders, ziet ze. De technologische innovaties volgen elkaar in razend tempo op, net als de ontwikkelingen op het wereldtoneel. ‘En zeker in de it-sector is het essentieel om voorop te blijven lopen op het gebied van nieuwe technologieën en trends.’
Een ander vraagstuk is het behouden van goede mensen in een steeds competitievere markt. Best zet daarom in op het vinden en aantrekken van gekwalificeerd en divers toptalent en maakt het tot speerpunt dat zij zich binnen Levi9 blijvend kunnen ontwikkelen. Haar credo: maak mensen zo goed dat ze weg kunnen, houd ze zo blij dat ze willen blijven.
Daarnaast brengt de opkomst van automatisering en AI volgens Best complexe vraagstukken met zich mee over hoe de toekomst eruit gaat zien. ‘Het gaat vaak over uitdagingen, maar ik zie liever kansen. Werk wordt interessanter en innovaties zullen elkaar sneller opvolgen.’
Haar tip aan de leiders van morgen? ‘Wees daadkrachtig, sta open voor continue leren en omarm nieuwe ideeën. Je hoeft het niet alleen te doen. Partnerships en samenwerkingsverbanden brengen je tot hoogtes die je alleen nooit kunt bereiken.’
Ze voorziet dat de verhouding tussen kortetermijnwinst en impact op lange termijn steeds meer in balans komt. Volgens de principes van purpose-driven leadership, waar de nadruk ligt op een ‘duidelijke en betekenisvolle’ missie die verder reikt dan de organisatie zelf.
‘Leiders zullen moeten leren om de belangen van verschillende stakeholders – werknemers, klanten, aandeelhouders en de bredere gemeenschap inclusief milieu – in balans te brengen. Alleen zo ben je in staat een positieve impact te maken op de maatschappij.’
Verder gaat de nieuwe generatie leiders volgens Best minder hiërarchisch werken. Beslissingen zullen vaker in teamverband worden genomen en er is meer ruimte voor innovatie en creativiteit vanuit alle lagen van de organisatie. De basis voor dat alles? Vertrouwen. ‘Zonder vertrouwen kun je geen effectief team leiden en dus ook geen verandering teweegbrengen.’