Zzp’er Mathilde: ‘Ik dacht – dat overkomt mij niet. Wel dus!”

Laatst bijgewerkt: 10-04-2024 16:22:01

Persbericht - Arbeidsongeschikt worden? Zzp'er Mathilde Lentjes (50) dacht dat arbeidsongeschiktheid haar niet zou treffen.

Tot ze van de ene op de andere dag ziek werd. Dat had grote gevolgen voor haar werk én financiën.

Een financiële buffer als voorzorgsmaatregel

“Ik ben altijd gezond geweest. Sporten deed ik soms wel 4 keer per week.” Ze zag verzekeringen tegen ziekte of arbeidsongeschiktheid als overbodige kosten: “Verzekeren tegen ziekte of arbeidsongeschiktheid? In mijn omgeving deed vrijwel niemand dat. Het was namelijk best duur.” Toch realiseerde Mathilde zich dat het belangrijk is om een financiële buffer op te bouwen, geïnspireerd door de woorden van haar vader: “Allemaal leuk en aardig dat carpediem van je, maar er komt altijd een morgen”.

Een plotselinge gezondheidscrisis

“Ik deed het goed als zzp’er en was blij met mijn werk.” Acht jaar geleden veranderde alles toen ze heftige steken in haar gezicht kreeg, resulterend in aangezichtspijn: “Op willekeurige momenten kon ik vaak ondraaglijke pijnaanvallen hebben. Dat beïnvloedde mijn leven en werk behoorlijk. Werken ging nauwelijks meer. Dat vond ik verschrikkelijk, want ik houd van mijn werk. En bovendien stopte mijn inkomen”.

Financiële buffer is niet voldoende

De gezondheidsproblemen dwongen haar tot een ander levenspatroon en zorgden voor financiële tegenslagen: “Door mijn aangezichtspijn werden mijn toenmalige vrouw en ik gedwongen om anders te leven. Mijn zorgvuldig opgespaarde buffer ging er snel doorheen”. Mathilde had graag een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten, maar dacht dat haar financiële buffer voldoende zou zijn: “In die tijd heb ik weleens gedacht: had ik toentertijd maar wél een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten. Dan had ik nu niet al dit moeilijke gedoe gehad.”

Een nieuwe benadering van zelfzorg

Na operaties en aanpassingen sloot ze zich aan bij een broodfonds voor financiële zekerheid: “Ik weiger bij de pakken neer te zitten. Ik doe wat ik kan en geniet van mijn werk.”

Een wijze les voor anderen

Mathilde deelt haar ervaring om anderen te waarschuwen voor de risico’s van ondernemerschap: “Over je gezondheid heb je uiteindelijk niet zo veel te zeggen.”

Inzicht krijgen in jouw zakelijke risico’s
Ondernemen is een avontuur vol kansen en uitdagingen. Wie onderneemt, neemt risico. Gelukkig zijn deze bedrijfsrisico’s goed te beheersen met bijvoorbeeld een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Weet jij welke bedrijfsrisico’s jij loopt? Met de keuzehulp van Centraal Beheer check je in 3 stappen welke bedrijfsrisico’s jij kunt verzekeren.