Persbericht -
Een hybride auto heeft een verbrandingsmotor en elektromotor. Kleine afstanden rijd je elektrisch, wat zo’n auto bijvoorbeeld ideaal maakt voor gebruik in een drukke stad. Is de accu leeg? Of ga je bijvoorbeeld met de auto op vakantie? Geen probleem, want dan schakelt een hybride auto over op de verbrandingsmotor. Omdat brandstof duurder is dan elektriciteit, wil je zo lang mogelijk op stroom rijden. Wij helpen je hier graag een handje bij. Daarom vertellen we je in deze tekst hoe je zuiniger rijdt in een hybride auto.
In de herfst en winter kan het behoorlijk koud zijn in de auto als je ’s ochtends vroeg de deur uit moet. Gelukkig kun jij je auto verwarmen, zodat het er aangenaam wordt. Omdat hybride auto’s hier stroom voor gebruiken, gaat dit ten koste van de afstand die je er elektrisch mee kunt rijden. Dit is niet het geval als jij je auto alvast verwarmt terwijl deze nog aan de laadpaal hangt. Je auto is dan al lekker warm op het moment dat je hem van lading haalt. Hierdoor heb je de verwarming onderweg misschien niet meer nodig.
Bij het remmen komt er energie vrij. Dit geldt niet alleen voor een brandstofauto, maar net zo goed voor een hybride auto. Waar deze energie bij brandstofauto’s verloren gaat, wordt dit bij hybride auto’s opgeslagen in een speciale batterij en omgezet in elektriciteit. Hier wordt vervolgens gebruik van gemaakt bij het optrekken of inhalen. Dit vergroot de afstand die je elektrisch af kunt leggen met je auto, want er wordt geen stroom uit de accu voor gebruikt. Reden genoeg om goed te anticiperen op het verkeer als je zuiniger wilt rijden.
De meeste hybride auto’s kunnen behoorlijk snel optrekken. Hierdoor rijd je al snel harder dan is toegestaan. Je loopt zo niet alleen meer risico op een boete, maar verkleint ook de actieradius van je hybride auto. Hoe harder je rijdt, hoe minder ver je elektrisch kunt rijden. Wie zuiniger wil rijden, kan zich dan ook beter aan de snelheid houden. Vertrek daarom liever op tijd van huis in plaats van onnodig hard te rijden. Dit heeft een positief effect op je actieradius en je bespaart ook nog eens op de brandstofkosten. Kortom: een win-winsituatie!
Is de accu van je plug in hybride auto nog voor de helft vol? Dan denk je misschien dat het niet nodig is om hem alweer op te laden. Hier valt wat voor te zeggen, want een hybride auto heeft ook een verbrandingsmotor. Hierdoor kom je niet stil te staan als je een lege accu hebt. Toch is het wel verstandig om de accu bij te laden als de kans zich voordoet. Zo profiteer je optimaal van de elektromotor.
Als je hybride rijdt, kan het interessant zijn om thuis een laadpaal te installeren. Je bent dan niet afhankelijk van de beschikbaarheid van openbare laadpalen. Hierdoor vertrek je elke ochtend met een volle accu.