Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Zo kan je je drukkerij in 2016 tóch succesvol maken

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:21:21

Persbericht - Het lijkt een verloren zaak om anno 2016 nog een drukkerij te beginnen: met de opkomst van het internet is de hele branche in de verdrukking geraakt.

Faillisementen zijn in deze sector dan ook aan de orde van de dag, en zelfs de grotere bedrijven zien de toekomst somber in. Wouter Haan, eigenaar van o.a. Reclameland, is echter niet één van de pessimisten. Hij ziet juist kansen, maar dan moet je wél een aantal spelregels in acht houden.

1. Investeer miljoenen in nieuwe en goede machines

Ondanks dat drukkerijen een zogeheten sunset industry vormen – in de woorden van marktleider Roto Smeets, althans – is de concurrentie nog altijd om te snijden. Wees je vakgenoten daarom altijd een stap voor, en investeer in de beste spullen. Haan vertelt over zijn ervaringen: “Een kapitaalinjectie van ruim 5 miljoen werd gebruikt voor een nieuwe drukpers, nieuwe snijmachines en diverse nieuwe afwerkmachines. Allemaal om de klant beter en sneller te kunnen bedienen dan de concurrent.”

2. Zet zwaar in op automatisering en ICT

Computers en al wat daar bij komt kijken zijn niet alleen een bedreiging voor drukkersland. Ze bieden ook volop kansen. Haan is daar resoluut in: “ICT en automatisering is key,” aldus de drukkersbaas. Het kan helpen je eigen productie op orde te krijgen, maar het maakt ook duur personeel overbodig. Door handelingen te automatiseren spaar je zo flink wat geld uit.

3. Blijf vooral je eigen werk verkopen, en niet dat van anderen

Veel drukkerijen in Nederland doen niet veel meer dan orders uitzetten bij grote “drukschuren.” Haan vindt dat onbegrijpelijk: “Ik snap niet hoe andere bedrijven die online andermans drukwerk verkopen denken te blijven bestaan.” De drukker geeft aan dat zelf drukken de levertijd flink omlaag kan halen.

Heb je dat allemaal gedaan en wil je je geluk beproeven in drukkersland? Dan wensen we je behalve succes ook wijsheid toe. Onthoud immers dat boven alles er tegenwoordig alleen nog maar plaats is voor drukkers die snel en slim kunnen innoveren.