Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zet jouw website in voor B2B sales

Laatst bijgewerkt: 03-02-2022 14:00:06

Persbericht - Steeds meer ondernemers kiezen voor een multi-channel strategie, waarbij niet langer uitsluitend vanuit een fysieke vestiging verkocht wordt. Digitale kanalen, zoals een website, worden steeds belangrijker in het genereren van een hogere omzet.

Gebruik de website van je organisatie bijvoorbeeld voor B2B commerce, naast de producten die je hier aanbiedt aan particuliere consumenten. Grote afnemers zijn om verschillende redenen heel interessant voor organisaties. Het inzetten van B2B commerce op je website naast de verkoopfunctie voor particuliere consumenten is mogelijk door gebruik te maken van meerdere portalen. Zie het als een multi-channel strategie op je eigen website.

Overigens kun je deze strategie ook andersom toepassen. Mogelijk verkoop je producten momenteel al aan zakelijke afnemers en wil je daar D2C commerce aan toevoegen. 

Portalen voor verschillende klantgroepen 
Aan de hand van verschillende portalen kun je de doelgroep van je organisatie segmenteren. Dit kan op het niveau particuliere- en zakelijke consument, maar ook op lagere niveaus. Het segmenteren van klantgroepen is heel interessant. Je verzamelt data van de verschillende soorten klanten, op basis waarvan je vervolgens heel gericht vervolgacties kunt nemen. Denk bijvoorbeeld aan verschillende soorten marketing, toegespitst op een deel van je doelgroep. 

Eenvoudig op- en afschalen middels API’s
Het werken met portalen maakt dat je op termijn wilt kunnen uitbreiden. Denk aan het verder segmenteren van klantgroepen. Om dit zo makkelijk mogelijk te maken, is het verstandig om gebruik te maken van een centrale API. Zo heb je straks één platform waarop je alle data verzamelt, bijvoorbeeld via een ERP- en CRM-systeem, waarbij de data vanuit de verschillende portalen kan worden ontsloten via eenzelfde API. Zo voeg je razendsnel nieuwe portalen toe aan je netwerk, waarbij de data direct op de juiste plek in de verschillende systemen van de organisatie terecht zal komen. 

Combinatie van het beste uit verschillende werelden 
Portalen gebruiken om verschillende klantgroepen te kunnen bedienen is relatief nieuw, in het bijzonder de combinatie van B2C en B2B. Vaak wordt voor het bedienen van particuliere consumenten een ander systeem gebruikt, dan voor het bedienen van de zakelijke afnemers. Het maakt dat data op verschillende plekken verzameld en geanalyseerd wordt. Dit is zonde, want het betekent dat er vrijwel zeker waardevolle inzichten worden misgelopen door organisaties. Daarbij is het bepaald niet onderhoudsvriendelijk. Door de data uit de verschillende kanalen te bundelen haal je meer informatie op en wordt de sturing van je organisatie nog eenvoudiger.