Zakelijke besparingen die snel resultaat bieden!

Laatst bijgewerkt: 20-11-2023 10:19:37

Persbericht - Dat alles privé duurder wordt zal niemand zijn ontgaan. Echter geldt dit voor veel ondernemers ook op zakelijk gebied.

Daarom is het aan te raden om altijd scherp op de kosten te letten, niet alleen wanneer de nood hoog is maar ook wanneer het goed gaat is het toch slim om op de kleintjes te letten. Dit kan namelijk echt het verschil gaan maken op het totale resultaat. Welke kostenposten goed zijn om eens snel onder de loep te nemen? Lees snel verder.

Altijd bereikbaar

Als ondernemer -maar ook voor je personeel- geldt dat je heel wat uurtjes bezig bent met je telefoon. Dit is niet alleen voor privézaken, maar ook zeker op zakelijk gebied. Wanneer je al deze kosten optelt kan dit een behoorlijk bedrag per maand zijn. Daarom is het slim om eens te kijken wat de kosten voor je eigen -maar ook voor die van de zakelijke- abonnementen zijn en hier aanpassingen in te doen. Zo is een zakelijk sim only abonnement van dezelfde kwaliteit maar vele malen goedkoper dan een abonnement met toestel. Zeker wanneer je toestel nog prima een aantal jaartjes mee kan, is het slim om over te schakelen om een sim only abonnement. Vraag je werknemers dit ook te doen en de besparing kan aardig hoog oplopen. Vaak merken mensen het verschil nauwelijks en is het ook nog eens een duurzame keuze.

Te veel of te weinig?

Een andere kostenpost die op iedere bedrijfsbegroting terugkomt is die van de huur of de afschrijving van een bedrijfspand. Nu echter het hybride werken zijn intrede heeft gedaan, staat er meer dan ooit ontzettend veel bedrijfsruimte leeg. Ontzettend zonde en ook vaak onnodige verspilling van geld. Daarom is het goed om constant scherp te blijven kijken naar de bedrijfs- en kantoorruimte die je gebruikt en of dit nog wel daadwerkelijk nodig is. Het kan uit gemak zijn dat je ergens blijft zitten, maar vaak kan er flink bespaard worden wanneer er gekozen wordt voor een kleinere of hybride plek. Blijf dus altijd scherp kijken naar je bedrijfsruimte en het feit of je het daadwerkelijk nodig hebt. Een kleiner gebouw of ruimte hoeft niet direct krimp van het bedrijf te betekenen. Je kunt ook voor hybride kantoren gaan. Deze zijn soms zelfs per dag te reserveren, iets wat helemaal aansluit op de wensen van vandaag de dag.

Reiskosten

Een punt wat aanhaakt op bovenstaande, zijn de kosten die je maakt op het gebied van reizen. Deze kunnen in veel gevallen een stuk naar beneden. Dit kan door oude lease auto’s op te zeggen, en te gaan voor juist meer hippe en hybride opties. Ook het inwisselen van een bedrijfsauto voor een elektrische fiets is bijvoorbeeld een slimme en goede optie. Vaak zijn afstanden op zo’n fiets nog wel te halen terwijl die op een gewone fiets onbegonnen werk zijn.

Kortom, met besparen moet je eigenlijk niet pas beginnen wanneer het nodig is maar al in een eerder stadium. Je zult zien dat dit je veel oplevert en ervoor zorgt dat je moeilijkere tijden eenvoudiger door komt. Vaak zijn deze aanpassingen niet eens te merken of je wendt er op zeer korte termijn aan. En je moet het dak repareren als de zon schijnt!