Persbericht - De consument, beter bekend als jij en ik, winkelt niet alleen maar tussen 09:00 en 18:00 in de winkelstraat. We laten ons geen beperkingen -zoals sluitingstijd en parkeervoorzieningen- meer opleggen. We shoppen in de trein met onze smartphone, ploffen thuis op de bank met de laptop op schoot, we gaan langs pop-up stores en staan digitaal in de wachtrij voor speciale collecties. Het consumentengedrag heeft zich in de afgelopen jaren flink ontwikkeld. En het retaillandschap, dat moet mee veranderen. Doe je dat niet, dan ga je V&D achterna. De moderne retailer? Die draait zijn winkel op een app in de Cloud.
Hoe zorg je als eigenaar van een winkel dat je het allemaal nog kunt bolwerken? Nou, simpel, zoals alles tegenwoordig gaat: daar is een App voor. Gewoon te downloaden in de App store, voor een vast bedrag per maand kun je je jouw winkel van inkoop tot verkoop runnen op een kassasysteem in de cloud. Koop een iPad of gebruik je iPhone en installeer de Lightspeed POS (point-of-sale) App.
Je agenda is een App, je mail staat in de Cloud. Waarom je orders, voorraad en verkoopdata dan nog niet? Dat vroeg Peter Dorothy, zelfstandig winkelier, zich ook af. Toen er werd ingebroken in de winkel die hij samen met zijn dochter runt. “Uren en uren aan werk was verloren.” Het ging daarbij niet om het geld in de kas, maar om de informatie die verloren was gegaan. “We hebben zo’n 250 tot 275 transacties per dag. Elke verkoop bijhouden voor elk product en elke categorie kostte mij een minstens een half uur per dag.” Het was voor Peter en zijn dochter de reden om over te gaan op een kassasysteem in de cloud, zodat zijn informatie voortaan veilig zou staan.
Maar er kwamen meer voordelen bij, met een kassasysteem (POS) in de Cloud kan hij precies zien hoe het met zijn winkel gaat, waar hij ook is. Gewoon door in te loggen op zijn computer thuis of door mee te kijken (of direct iets te wijzigen) via de App op zijn smartphone. Wie is Peter? Peter behoort niet tot generatie X of Y, hij is niet opgegroeid met computers, maar hij is wel een moderne retailer. Werken met een Kassa App is niet iets voor millennials. Het is iets voor zelfstandige ondernemers die niet over het budget bezitten zoals de H&M en Zara’s van deze wereld, maar wel een geavanceerd doch gebruiksvriendelijk systeem binnen handbereik willen hebben.
Al die verschillende verkoopkanalen: online, mobiel, in-store, pop-up’s, shop-in-shop… Wanneer je op meerdere plaatsen verkoopt, loop je vaak tegen voorraadproblemen aan en ben je veel tijd kwijt met het bijwerken in verschillende systemen. Want veel kassasystemen zijn nog niet geïntegreerd met de webwinkel, waardoor retailers vaak nog veel tijd kwijt zijn om hun online voorraad te syncen met de voorraad in de winkel. Daarom werkt Lightspeed, aanbieder van kassa app’s, momenteel ook aan een zogeheten ‘Omnichannel-oplossing’. (Omnichannel is reeds beschikbaar voor winkels die starten, bestaande winkels moeten nog even wachten op een integratie die hun huidige voorraad overzet.)
Wanneer we naar de winkel van Peter lopen, zien we een nieuw meisje achter de kassa staan. Ze staat er alsof ze er al weken werkt, maar is pas gister begonnen: “Ik had niet veel tijd nodig om dit te begrijpen, het systeem spreekt voor zichzelf, een digibeet zou het nog begrijpen.”