Persbericht - Misschien droom je er al wel een lange tijd van om eindelijk IT’er te mogen worden, maar soms kan je het gevoel hebben dat je er nog niet klaar voor bent.
Dit kan allerlei redenen hebben, maar wist je dat hiervoor een oplossing is? Je kunt namelijk kiezen voor een IT traineeship, hierdoor ga je wel al aan het werk in het echte werkveld, maar je wordt wel tegelijkertijd nog opgeleid. Hieronder zullen we je vertellen wat je doet binnen een IT traineeship.
Als IT’er zul je technische problemen vaak moeten oplossen, klanten kunnen opbellen of een e-mail sturen met iets wat er niet helemaal lekker gaat aan de IT kant. Je zult een groot deel van je tijd besteden aan deze technische problemen tijdens je IT traineeship.
Omdat je nog in traineeship bent, zul je ook geregeld trainingssessies hebben die ingaan op een bepaald gebied van IT waar je of nog niet zo sterk in bent of iets compleet nieuws. Natuurlijk kun je ook vaardigheden zoals soft skills hierbij leren, voor sommige IT’ers is dit namelijk lastig.
Wanneer de problemen zijn opgelost, dan is het tijd om aan de projecten te beginnen. Dit kunnen ook ICT diensten omvatten. Deze projecten kunnen variëren van grootte, vaak ben je een onderdeel van een team waarbij jij wordt ondersteund.
Net zoals bij iedere kantoorbaan, zul je ook regelmatig je e-mails moeten checken en moeten beantwoorden. Veel IT services hebben een beleid waarbij ze op klanten reageren binnen 24 of 48 uur. Daarom is het belangrijk dat je zowel aan het begin van de dag als ’s middags of het eind van de dag even al je mails langsloopt om te kijken wat urgentie heeft en wat niet.
Als je droomt van een IT’er worden, dan kan je er voor kiezen voor je het echte spannende werkveld ingaat om eerst een traineeship te gaan volgen. Hierin doe je verschillende dingen, je zult technische problemen moeten oplossen waar klanten mee aan komen zetten. Ook zal je trainingssessies moeten bijwonen om je vaardigheden uit te breiden. Je zult daarnaast ook nog aan IT projecten werken, vaker maal is dit in een team waar jij in begeleid wordt. Natuurlijk is het ook belangrijk dat je vaak je e-mail checkt om klanten te helpen die een technisch probleem of iets hebben wat urgentie heeft en snel moet worden opgelost.