Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wanneer zet je linkbuilding in voor jouw SEO strategie?

Laatst bijgewerkt: 15-06-2023 16:00:05

Persbericht - Wanneer start je met linkbuilding uitvoeren voor jouw website of die van je klanten? Hoeveel budget ben je benodigd en hoe bepaal je doelstellingen? Publisher Place laadt het zien!

Een veelgemaakte fout in de online marketingwereld is het gegeven om overal actief te willen zijn. Vaak resulteert dit in een verminderde consistentie en lagere kwaliteit in de breedte. Door focus te leggen op de kanalen waarop jouw klanten aanwezig zijn en deze kanalen goed uit te werken, verhoog je de kans op resultaatgerichte online marketing. Dit geldt ook voor een niche in deze online marketingstrategie, SEO. 

Veel bedrijven, maar ook online marketing agencies, starten met alle facetten van het SEO proces in één keer. Ook wanneer bedrijven kleinere budgetten hebben. Eigenaar van Publisher Place, Berjan Velderman: “In mijn ogen dien je de website te optimaliseren vanuit de basis. Te starten met het eerste fundamentele bouwblok van de SEO strategie, de techniek.”

SEO kan je hoofdzakelijk onderscheiden in drie facetten. Techniek, content en autoriteit. Berjan: “Wanneer je techniek niet op orde is, heeft het weinig zin om je te richten op content of autoriteit. Je website met een slechte basis zal sowieso niet of nauwelijks gaan ranken. Staat de techniek van je website goed? Dan ga je vervolgens door naar de content van een website. Optimaliseer dit zodat je beter begint te ranken en gebruik voor de diepte of concurrentie het verhogen van de autoriteit.”

Uiteraard is het mogelijk om aan alle drie de facetten tegelijk te werken, graag zelfs, alleen is het voor veel bedrijven budget technisch gewoon niet mogelijk. Daarnaast is SEO een lange termijn strategie, iets waar bedrijven soms te weinig rekening mee houden. 

Resultaatgerichte linkbuilding

Wanneer het bedrijf uiteindelijk toegekomen is aan het onderdeel autoriteit, is het belangrijk om de resultaten van linkbuilding inzichtelijk te krijgen. En dat is lastig, aldus Berjan: “Content is zichtbaar, performance-updates voor de techniek zijn merkbaar in bijvoorbeeld page speed. Externe links zijn echter het minst zichtbaar.” Doordat links op een externe website geplaatst worden zijn deze niet veelvuldig zichtbaar. Daar komt bij dat veel linkbuilding gedaan wordt alleen ten behoeve van de autoriteit en dus op websites komen die misschien minder aanwezig zijn voor de doelgroep van de klant. 

Het is daarom belangrijk om linkbuilding zo transparant mogelijk weer te geven richting de klant. Waarom worden bepaalde links aangekocht? Hoeveel hebben deze links gekocht? Dit zijn enkele vragen die je richting de klant dient te beantwoorden. 

Doelstellingen

Doelstellingen stellen op alleen linkbuilding is lastig. Een DR of DA die vanuit derde tools gebruikt wordt, zoals Ahrefs of MOZ, zijn makkelijk manipuleerbaar en zijn dus weinig betrouwbaar. “Vanuit Publisher Place bieden wij transparantie en veel communicatie richting onze klanten zoals bureau’s of in-house marketeers. Dit om zo duidelijk mogelijk aan te kaarten waar wij mee bezig zijn, maar ook om andere groeikansen in het SEO proces voor de klant duidelijk te maken.” 

Benieuwd geworden naar de mogelijkheden bij Publisher Place? Neem dan eens een kijkje op ons portal.