Er zijn verschillende manieren om dat te doen, maar een van de meest belangrijke manieren is om goed te kijken naar het geluk van je werknemers. Zorg je ervoor dat dat op peil blijft en je hebt gelukkige medewerkers die maar wat graag bij je werken en niet zo snel zullen vertrekken. Dat doe je onder andere door te investeren in kerstpakketten voor je personeel. Waarom dat nog meer een must is, lees je in dit artikel.
Nog even over het belang van het behoud van personeel
Hoewel het natuurlijk altijd al belangrijk is om je werknemers happy te houden, is dat nu misschien wel meer dan ooit het geval. Het personeelstekort in Nederland neemt al een hele tijd serieuze vormen aan en lijkt nog niet snel te kunnen worden opgelost. Voor werkzoekenden zijn dat gouden tijden. Zij kunnen immers gemakkelijk van baan wisselen wanneer ze ergens niet tevreden zijn.
Dat wil je als werkgever uiteraard voorkomen, helemaal wanneer het goede werknemers zijn. Daarom moet je regelmatig je waardering tonen voor het harde werk en de inzet van mensen op de werkvloer. Uiteraard kan dat het hele jaar door, maar er is een aantal gelegenheden waarop dat helemaal passend is. Denk bijvoorbeeld aan een mooi, goed gevuld kerstpakket vlak voor de feestdagen.
Je waardering laten zien met kerstpakketten en andere cadeaus
Daar komt natuurlijk bij kijken dat het tonen van je waardering sowieso al een reden moet zijn om je werknemers af en toe te verrassen met een leuk cadeautje of een handig pakket. Er zijn nog steeds bedrijven in Nederland waar een toch wat negatieve werksfeer hangt waardoor mensen met minder plezier naar werk gaan. Dat wil je het liefst voorkomen. Benadruk dus zeker niet alleen de negatieve punten en focus je juist op de positieve onderdelen.
Dat betekent dat je je werknemers zeker mag, nee zelfs moet, laten weten dat je ze waardeert. Hoe kan dat beter dan met een goed kerstpakket, een cadeautje voor de verjaardag of een cadeaubon op het moment dat bepaalde doelen zijn behaald? Ook een teambuildinguitje of een borrel/etentje samen is een goed idee om je waardering te uiten.
Gelukkige werknemers zorgen voor meer motivatie en productie
Waardering vanuit de werkgever zorgt er bij werknemers vaak automatisch voor dat ze zich gehoord voelen. Dat is niet alleen fijn voor hoe ze zich voelen op de werkvloer, maar ook voor de manier hoe ze aan het werk gaan. Kijk maar eens naar jezelf: zou je beter werken in een omgeving waar positiviteit benadrukt wordt of juist in een werkomgeving waar je nooit een compliment of waardering krijgt? Grote kans dat dat het eerste betreft – en dat is hartstikke logisch.
Mensen hebben meer nodig dan een maandelijks salaris om zich ergens op hun plek te voelen. Door hier actief mee bezig te gaan en in te investeren, investeer je indirect in de ontwikkeling van je eigen bedrijf. Gelukkige werknemers die zich gehoord voelen zullen namelijk beter werken, meer motivatie hebben en meer resultaten behalen. Daar verdienen zij zonder twijfel een mooi kerstpakket voor! Wie wordt er nu niet blij van kerstpakketten?
Kerstpakketten kunnen dienen als handig promotiemiddel
Tot slot is het goed om te weten dat je kerstpakketten nog op een totaal andere manier in kunt zetten, namelijk als waardevol promotiemiddel. Dat is op verschillende manieren mogelijk. Zo hoef je bijvoorbeeld niet alleen aan je eigen personeel te denken bij het geven van kerstpakketten. Wat dacht je van zakelijke partners en/of klanten? Daarmee laat je je waardering voor de onderlinge zakelijke band zien, wat uiteindelijk kan leiden tot een nieuwe samenwerking.
Dat maakt een kerstpakket een heel handig promotiemiddel, want wie weet wat het zoal nog meer teweeg kan brengen. Een andere manier om dergelijke pakketten in te zetten als promotiemiddel is door er een of meerdere items in te doen die je bedrukt met je bedrijfslogo. Er zijn allerlei producten die je met gemak kunt laten bedrukken, zoals waterflessen, linnen tassen, handdoeken en powerbanks. Dit soort spullen doen het over het algemeen heel goed in kerstpakketten, dus kijk goed wat voor jouw organisatie passend is.