Vijf belangrijke veranderingen in online marketing waar je als ondernemer van moet weten

Laatst bijgewerkt: 25-03-2024 13:33:06

Persbericht -

De veranderingen binnen online marketing zijn de afgelopen maanden bijna niet meer te volgen. Het is als ondernemer wel belangrijk dat je hiervan op de hoogte bent, zodat jouw marketing team hierop kan inspelen. Hier zijn vijf belangrijke veranderingen die je moet kennen om succesvol te blijven in 2024 en daarna.

AI transformeert marketing

Kunstmatige intelligentie (AI) heeft een enorme impact op online marketing. Van AI-ondersteunde contentcreatie tot gepersonaliseerde marketingcampagnes, AI verandert de manier waarop bedrijven met hun klanten communiceren. Het biedt nieuwe mogelijkheden om in te spelen op de behoeften en voorkeuren van jouw doelgroep, wat belangrijk is in een steeds meer gedigitaliseerde wereld. Waarschijnlijk heb je zelf al eens gespeeld met ChatGPT, maar verder dan spelen kom je soms niet. Wel is het belangrijk om AI te integreren binnen jouw bedrijf. Organiseer een pizza avond op kantoor samen met jouw marketingmedewerkers om tot mooie en nieuwe inzichten te komen hoe AI jullie werk kan vergemakkelijken.

De evolutie van zoekmachines

Zoekmachines, zoals Google, ondergaan ingrijpende veranderingen. Sociale media spelen een grotere rol als zoekmachines en traditionele zoekmachines zoals Google integreren generatieve AI. Dit vereist een heroverweging van SEO- en SEA-strategieën om relevant te blijven in het steeds veranderende digitale landschap. Een goede vindbaarheid op zowel traditionele als sociale zoekmachines wordt steeds belangrijker voor jouw online aanwezigheid. Bestaat SEO straks nog wel zoals we het nu kennen? En wat voor impact hebben de visuele en functionele veranderingen binnen Google op jouw zoekmachine advertenties (SEA)? Het is belangrijk je hierop voor te bereiden door alvast te kijken naar de zoekresultaten in Amerika voor jouw branche.

Data privacy en wetgeving

Veranderend consumentengedrag

Consumenten gedragen zich anders dan voorheen, met sociale media die steeds meer fungeren als zoekmachines en nieuwe generaties die anders omgaan met online interacties. Het is belangrijk voor ondernemers om zich aan te passen aan deze veranderingen en hun marketingstrategieën daarop aan te passen. Dit betekent het creëren van content die aansluit bij de interesses en behoeften van jouw doelgroep, en het actief betrekken van je publiek via sociale media en andere online kanalen. Hiervoor is het goed om te weten welke kanalen er gebruikt worden.

TikTok en Short Form Video

TikTok wordt steeds belangrijker als een platform voor marketing, vooral onder jongere doelgroepen. We zien hierin wel dat TikTok niet alleen meer uit dansende meisjes bestaat. Korte video’s worden steeds populairder en bieden een nieuwe manier voor bedrijven om zich te presenteren en betrokkenheid te creëren bij hun publiek. Het is belangrijk om creatief te zijn en content te produceren die opvalt en aansluit bij jouw doelgroep. Door gebruik te maken van TikTok en andere platforms voor short form video, kan je jouw merk op een unieke en authentieke manier presenteren aan je doelgroep.

Ontdek de trends

Als bedrijf wordt er in deze tijd steeds meer van je gevraagd om echt op te vallen, daarom is het belangrijk om ook mee te gaan in de trends. Laat je adviseren door een online marketing bureau om te achterhalen wat voor jouw bedrijf interessant is om te volgen. TikTok wordt namelijk nog niet serieus genomen