Verzuim voorkomen op de werkvloer, 4 handige tips

Laatst bijgewerkt: 08-04-2024 14:35:09

Persbericht - In dit artikel lees je handige tips om verzuim te voorkomen op de werkvloer en om de gezondheid van je personeel te verhogen.

Als werkgever is een belangrijk bedrijfsrisico het ziekteverzuim. Iedere dag dat je personeel niet kan werken, is een dag waarin jij als werkgever dingen moet regelen. Het werk gaat immers door. Misschien nog wel belangrijker voor je bedrijf is de gezondheid van je personeel. Bij een hoog ziekteverzuim kan dit betekenen dat er diepere problematiek is op de werkvloer. In dit artikel vertelt www.vitalsolutions.nl je hier meer over.

4 handige tips om verzuim te voorkomen

Verzuim terugdringen is een goede manier om de productiviteit van je bedrijf te verhogen en de kwaliteit en werkplezier van je personeel te verbeteren. Het vergt enige aandacht, maar als je het ons vraagt is het de enige duurzame manier om aan een goede werksfeer te werken.

Een positieve bedrijfscultuur

Dit klinkt wellicht heel logisch, maar vanzelfsprekend is het zeker niet. Door lijnen van open communicatie aan te houden, regelmatig op pad te gaan met het personeel en ruimte bieden voor persoonlijke projecten en interesses zorg je er als ondernemer voor dat je personeel gemotiveerd blijft. Zodra je werknemers zich gewaardeerd voelen gaat de algemene tevredenheid omhoog en daarmee het verzuim omlaag.

Implementatie van welzijns programma’s

Simpele dingen als een wandeling in de pauze of een sportplan in kantooruren kan al wonderen doen. Daarnaast is er de écht serieuze aanpak en dat is door PMO onderzoek te laten doen. Hierbij breng je mogelijke mentale en fysieke problemen bij je personeel en op de werkvloer in kaart.

Hoe eerder je deze problemen aan kunt pakken, hoe beter. Je personeel voelt zich fitter en is daardoor gelukkiger op het werk en het is een geschikte manier om het ziekteverzuim te verminderen.

Goede werkplekken

Een van de snelste manieren om verzuim aan te pakken is door te zorgen voor goede werkplekken. Ergonomische werkplekken, verstelbare bureau’s en plekken om te staan met de laptop maken een belastende kantoorbaan een stuk aangenamer.

Flexibiliteit

Tegenwoordig is online werken best normaal. Het kan natuurlijk niet bij iedere baan en zeker niet constant, maar de optie om af en toe thuis of in het buitenland te werken wordt altijd gewaardeerd. Als werkgevers moeten we ons hier wellicht nog een beetje in aanpassen. We moeten ons personeel vertrouwen om de juiste keuzes te maken, ook vanuit huis. Dit vertrouwen maakt de kwaliteit van het werk, maar zeker ook het werkplezier een stuk beter.

Bij ieder bedrijf gaat het op de werkvloer net wat anders. Het creëren van een positieve werksfeer waarin iedereen zijn of haar ei kwijt kan is hierbij heel belangrijk. Samen met de medische onderzoeken die de mentale en fysieke gezondheidsproblemen van je werknemers kunnen ondersteunen doe je er zelf alles aan om het verzuim zo laag mogelijk te houden. Mocht je hierover meer informatie willen, dan helpen we je graag verder bij Vital Solutions.