Van ontwerp tot drukwerk: een stap-voor-stap gids voor het maken van jouw eigen flyers

Laatst bijgewerkt: 15-04-2024 11:23:04

Persbericht - Is print passé? Zeker niet! In deze blog gaan we je stap voor stap laten zien hoe je de perfecte flyer ontwerpt.

Of het nu gaat om het in de schijnwerpers zetten van je bedrijf, het aankondigen van een evenement of wil je gewoon iets leuks delen? Een zorgvuldig ontworpen flyer kan een onvergetelijke indruk achterlaten! Lees je mee?

Stap 1: doelgroep bepalen en voorbereiden op drukwerk

Voordat je ook maar één ontwerpelement kiest, moet je je afvragen: wie wil ik bereiken met deze flyer en wat wil ik zeggen? Een goed begrip van je doelgroep is cruciaal voor het succes van je flyer.

Tegelijkertijd is het belangrijk om alvast na te denken over waar en hoe je je flyers laat drukken. Waarom? Omdat verschillende drukkerijen verschillende mogelijkheden en beperkingen hebben qua formaten, papierkwaliteit en speciale afwerkingen.

Door nu al na te denken over waar je je ontwerp wil laten afdrukken, kun je teleurstellingen in de toekomst voorkomen. Het zou natuurlijk erg zonde zijn als de partij waar jij je flyer wil laten drukken niet de juiste afmetingen biedt. Druk je vaker flyers af? Dan is het verstandig om dit bij dezelfde partij te laten doen. Met een drukkerij als Flyerzone zit je sowieso goed, omdat je keuze hebt uit veel verschillende vormen, formaten en papiersoorten, waardoor je ook bij een volgend ontwerp weer bij hen terecht kunt.

Stap 2: een ontwerp maken

Nu je een duidelijk beeld hebt van je doelgroep en weet waar je je flyers gaat laten afdrukken, is het tijd om met het ontwerp aan de slag te gaan. Een goed ontwerp trekt de aandacht en zet de toon voor je boodschap. Hier zijn enkele essentiële punten om te overwegen:

• Kleurgebruik: kleur wekt emotie op en trekt de aandacht. Kies kleuren die passen bij je merk en de boodschap.
  • Lettertypen: ook de keuze van het lettertype kan je flyer maken of breken. Gebruik duidelijke en leesbare lettertypen en vermijd het gebruik van te veel verschillende stijlen.
  • Afbeeldingen en graphics: gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit die je boodschap ondersteunen en onderscheidend zijn.
  • Balans en ruimte: zorg ervoor dat je flyer niet overweldigend wordt met te veel tekst en beelden. Een goede balans is belangrijk!

Stap 3: denk goed na over de content

Na het bedenken van een ontwerp is het tijd om deze te vullen met passende content die in harmonie is met het ontwerp en je boodschap duidelijk overbrengt. Houd er rekening mee dat mensen vaak slechts enkele seconden besteden aan het bekijken van een flyer, dus houd de inhoud kort en krachtig; je wilt dat mensen het in één oogopslag begrijpen.

Denk goed na over wat je wil dat mensen doen na het zien van je flyer. Je website bezoeken? Ergens naartoe komen? Bellen voor meer informatie? Maak je call-to-action (CTA) duidelijk en opvallend. Tot slot is het belangrijk dat je flyer een weerspiegeling is van jouw merk, passend bij jouw identiteit en waarden, als een soort visitekaartje in flyerformaat.

Stap 4: papier en formaat kiezen

Je hebt inmiddels een ontwerp en pakkende content, dan is het nu tijd om je flyer tastbaar te maken. Het formaat van je flyer moet passen bij je doel. Een standaard A5 is over het algemeen groot genoeg voor de meeste informatie en compact genoeg om gemakkelijk mee te nemen. Of kies je juist voor een ronde vorm zodat je flyer meer opvalt?

Ook de kwaliteit van het papier kan veel zeggen over je boodschap. Dikker papier voelt luxueus aan, terwijl dunner papier geschikt is voor grootschalige verspreiding en vaak goedkoper is. Afwerkingen zoals glanzend, mat of een speciale textuur laten je ontwerp extra opvallen. Is duurzaamheid belangrijk voor jouw merk? Ga dan voor gerecycled papier of een milieuvriendelijke afdrukoptie.

Door goed na te denken over het formaat en de kwaliteit van het papier geef je je flyers een extra dimensie die je boodschap versterkt en je merk onderscheidt.

Stap 5: drukken en verspreiden

Je flyer heeft nu een prachtig ontwerp, pakkende content en is klaar om in het juiste formaat en op het perfecte papier gedrukt te worden. Daarna is het aan jou om ervoor te zorgen dat de flyers op het juiste moment bij de juiste mensen terechtkomen.

Met de juiste mix van een boeiend ontwerp, overtuigende content en de perfecte printkeuzes, heb je alle ingrediënten in handen om een goede flyer te maken. Of je nu een evenement promoot, je bedrijf op de kaart wilt zetten, of een speciale aankondiging hebt, jouw flyer kan het verschil maken!