Van lokaal naar globaal: wervingsstrategieën voor startende technische teams

Laatst bijgewerkt: 22-03-2023 16:00:08

Persbericht - Vind je het lastig om gekwalificeerde ontwikkelaars voor je technische team te vinden? Dan ben je niet de enige.

Dit is een wereldwijd probleem en dit zal ook nog wel even zo blijven. Met de toenemende vraag naar technisch talent, vinden startups het steeds lastiger om toptalent aan te trekken en te behouden. Wat kun jij doen om dit probleem aan te pakken? Door je zoekopdracht uit te breiden naar een wereldwijde schaal, krijg je toegang tot een veel grotere pool van getalenteerde ontwikkelaars en kun je de beste match voor je team vinden.

In dit artikel gaan we het hebben over de globale aanpak voor het inhuren en managen van technische teams in startups. We geven je een paar tips en trucs die voor ons bij Moqod hebben gewerkt en inzicht geven in hoe je een succesvol technisch team kunt neerzetten, waar ter wereld je je ook bevindt. Dus, ga zitten, pak je favoriete kopje koffie en laten we erin duiken!

Waarom het beperken van je wervingspool de groei van je startup kan schaden

Het is verrassend dat veel bedrijven die worstelen met het tekort aan gekwalificeerde ontwikkelaars hun wervingsstrategieën niet uitbreiden met een wereldwijde aanpak. Zoals we eerder besproken hebben, kan het wereldwijd zoeken naar mensen je toegang geven tot een veel grotere pool van getalenteerde ontwikkelaars. Zo kun je een divers team neerzetten.

Volgens het onderzoek van Moqod geven Nederlandse startups nog steeds de voorkeur aan lokale werknemers, waarbij 35,3% van hen op zoek is naar werknemers in Nederland. Hoewel deze aanpak goed kan werken voor startups die op zoek zijn naar lokale connecties en culturele bekendheid, kan het ook de beschikbare pool van gekwalificeerde kandidaten beperken.

Om hun zoekveld uit te breiden, eisen sommige Nederlandse startups dat hun werknemers in de Europese Unie wonen, waarbij 20% deze eis stelt. Door te overwegen om kandidaten uit een wereldwijde pool aan te nemen, hebben Nederlandse startups toegang tot een breder scala aan talent en kunnen ze de beste match voor hun team vinden, ongeacht hun locatie.

Amerikaanse startups lijken flexibeler wat betreft hun locatie. 35% van de respondenten gaf aan dat het ze niet uitmaakt waar hun werknemers zich bevinden, terwijl bijna 25% er de voorkeur aan geeft dat hun werknemers in de Verenigde Staten wonen. Ook kiezen sommige startups ervoor om mensen aan te nemen uit specifieke landen zoals Canada, Latijns-Amerika of India, afhankelijk van hun specifieke behoeften en voorkeuren.

Wat houdt dit in voor jou als startup-manager? Het is belangrijk om rekening te houden met je eigen geografische voorkeuren wat betreft het aannemen van kandidaten, maar het is ook belangrijk om flexibel te blijven. Door jezelf te beperken tot een specifieke locatie, loop je mogelijk een aantal ongelooflijk getalenteerde ontwikkelaars mis die goed zouden kunnen aansluiten op je team.

Tegelijkertijd is het belangrijk om rekening te houden met de logistieke uitdagingen die komen kijken bij het wereldwijd inhuren, zoals tijdzone verschillen, fiscaal beleid en communicatiebarrières. Door je bewust te zijn van deze uitdagingen en een plan te hebben om ze te overwinnen, kun je een succesvol wereldwijd team neerzetten dat effectief kan samenwerken, ongeacht waar ze zich bevinden.

Een sterk, multicultureel tech-team neerzetten: waarom het essentieel is voor het succes van een start-up

Als startup-manager heb je misschien gehoord dat het neerzetten van een divers team belangrijk is voor het succes van het bedrijf. Hoewel het waar is dat diversiteit veel voordelen op de werkvloer met zich meebrengt, komt er meer bij kijken dan alleen het aannemen van mensen met verschillende achtergronden. Om echt een dynamische en inclusieve werkomgeving te creëren, moet je een multicultureel team bouwen.

Multiculturalisme gaat verder dan alleen diversiteit in termen van etniciteit of nationaliteit. Het gaat om het creëren van een werkplek waar iedereen zich gewaardeerd en gerespecteerd voelt, wat hun achtergrond ook is. Als je een multicultureel team hebt, heb je de mogelijkheid om gebruik te maken van verschillende perspectieven, ervaringen en ideeën. Dit kan je helpen om uitdagingen en kansen op een creatievere en innovatievere manier aan te pakken.

Wereldwijd kandidaten aannemen is een essentieel onderdeel van het opbouwen van een multicultureel team. Wanneer je je zoekveld uitbreidt tot buiten je lokale gebied of land, stel je je open voor een wereld van talent. Je kunt kandidaten vinden met unieke ervaringen, vaardigheden en perspectieven die je startup kunnen helpen groeien.

De voordelen van een multicultureel team wegen veel zwaarder dan de uitdagingen. Een multicultureel team kan je helpen je wereldwijde klantenbestand beter te leren begrijpen en te helpen en je startup een nieuw perspectief te bieden. Ook kan het je helpen toptalent aan te trekken en te behouden, omdat mensen eerder geneigd zijn op een werkplek te blijven waar ze zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen. In een competitieve arbeidsmarkt zijn kandidaten op zoek naar meer dan alleen een goed salaris. Ze willen graag werken voor bedrijven die hun waarden delen en waar diversiteit en inclusie een hoge prioriteit hebben. Door een multicultureel team neer te zetten, is de kans groter dat je getalenteerde kandidaten aantrekt die gepassioneerd zijn over werken in een diverse en dynamische omgeving.

De voor- en nadelen van wereldwijd kandidaten aannemen voor je start-up bekijken

Het managen van een wereldwijd techn-team kan je startup veel voordelen opleveren, maar brengt ook een groot aantal uitdagingen met zich mee. Volgens het onderzoek van Moqod behoorden slechte communicatie, urenregistratie en productiviteit monitoring tot de grootste problemen volgens de respondenten. Het managen van burn-out bij ontwikkelaars, compatibiliteit met de bedrijfscultuur, culturele verschillen, beveiligingsproblemen en overlapping van tijdzones werden ook genoemd als uitdagingen.

Een van de grootste problemen bij het managen van een wereldwijd technisch team is communicatie. Wanneer teamleden over verschillende tijdzones en culturen zijn verspreid, kan het lastig zijn om een communicatiemethode te vinden die voor iedereen goed werkt. Ook kunnen taalbarrières misverstanden veroorzaken en de productiviteit van de werknemers beperken. Managers dienen ervoor te zorgen dat ze een duidelijk en efficiënt communicatieplan hebben om ervoor te zorgen dat iedereen op één lijn zit.

Een andere uitdaging is tijdregistratie en productiviteit monitoring. Wanneer teamleden op afstand werken, kan het lastig zijn om hun voortgang bij te houden en ervoor te zorgen dat ze hun targets behalen. Managers dienen effectieve manieren te vinden om de productiviteit te monitoren, zoals het stellen van duidelijke deadlines en het gebruik van projectmanagement tools.

Het voorkomen van burn-out bij ontwikkelaars is ook een uitdaging bij het managen van een wereldwijd tech-team. Wanneer teamleden vanuit huis werken, kan de scheidslijnen tussen werk en privéleven al snel vervagen, wat tot een burn-out kan leiden. Managers dienen ervoor te zorgen dat teamleden pauzes nemen en voldoende rust krijgen om een burn-out te voorkomen.

Andere belangrijke uitdagingen zijn culturele verschillen en compatibiliteit met de bedrijfscultuur. Wanneer teamleden verschillende achtergronden en culturen hebben, kan het een uitdaging zijn om een samenhangende teamcultuur te creëren die aansluit bij de waarden van de organisatie. Managers dienen zich bewust te zijn van deze verschillen en werken aan het creëren van een gastvrije en inclusieve omgeving voor alle werknemers.

Ten slotte kunnen beveiligingsproblemen en overlapping van tijdzones voor extra uitdagingen zorgen voor managers van wereldwijde tech-teams. Managers dienen ervoor te zorgen dat hun team de best practices volgt wat betreft gegevensbeveiliging en dat teamleden zich bewust zijn van de potentiële risico’s van werken op afstand. Bovendien kan overlapping van tijdzones het lastiger maken om vergaderingen te plannen en effectief samen te blijven werken.

Over het algemeen brengt het managen van een wereldwijd technisch team unieke uitdagingen met zich mee. Door zich bewust te zijn van deze uitdagingen en effectieve strategieën te implementeren om ze te overwinnen, kunnen managers een succesvol en samenhangend team neerzetten dat innovatie en groei voor hun startup kan stimuleren. Een nuttige tip die ik met je zou willen delen, is het uitbesteden van softwareontwikkeling, zelfs gedeeltelijk, en nauw samenwerken met je aannemer om deze uitdagingen samen aan te pakken en te navigeren.

Hoe Moqod de uitdagingen van team beheer op afstand navigeert

Bij Moqod werken we al meer dan tien jaar met teams op afstand. De pandemie heeft onze benadering van het managen van technische teams alleen maar bevestigd. In 2020 begrepen we goed hoe we moesten communiceren met software ontwikkelaars op afstand. Maar je hebt niets aan motivatie regels zolang werknemers of hun familieleden zich in een land bevinden waar de oorlog al een jaar aan de gang is.

Ik wil benadrukken dat onze ervaring met het werken met Oekraïense ontwikkelaars, die zeer bekwaam zijn, enorm nuttig is geweest. Daarnaast hebben wij ook kunnen bijdragen aan de economie van Oekraïne, wat een win-winsituatie is voor alle betrokken partijen. Toch hebben we softwareontwikkelaars in heel Europa, maar werken met Oekraïners geeft ons een exclusieve ervaring met het aangaan van verschillende uitdagingen.

Hoewel motivatie belangrijk is, staat empathie in dergelijke omstandigheden centraal. Communicatie is van essentieel belang voor ons en we houden regelmatig contact met ons team. We geven ons officiële bedrijfs standpunt over de oorlog weer en doneren regelmatig om Oekraïners te steunen. Dit is niet alleen om solidariteit te tonen, maar ook belangrijk voor ons team omdat ze zien dat het ons niet alleen om onze winst gaat.

We geven ook prioriteit aan mentale gezondheids- en veiligheidscontroles om ervoor te zorgen dat het goed gaat met alle medewerkers en bieden ondersteuning waar nodig. Deze maatregelen hebben ons geholpen om sterkere relaties met ons team op te bouwen en ondanks onze uitdagingen een hechte werkomgeving te creëren.

Kortom, het managen van een wereldwijd tech-team kan een grote uitdaging zijn, maar het is zeker mogelijk. Met empathie, communicatie en de bereidheid om zich aan te passen, kunnen startups obstakels overwinnen en de vruchten plukken van een multicultureel en divers team om hun markt uit te breiden en wereldwijd actief te worden.

The article is provided by Slava Todavchich, CEO of Moqod