Utrechtse startup TMI gaat funding ophalen om scholen klaar te stomen voor nieuwe ‘digitale’ curriculum

Laatst bijgewerkt: 20-04-2022 10:31:22

Persbericht - Digitale geletterdheid moet een prominente plaats krijgen in het onderwijs, maar zijn de scholen daar wel klaar voor? Too Much Information (TMI) zet zich in voor toekomstbestendig onderwijs dat meebeweegt met de samenleving. Om nog meer jongeren digitaal geletterd te laten slagen, is TMI op zoek naar groeifinanciering. Daarom opent dit jonge en creatieve bedrijf nu de deuren voor particuliere beleggers die bij willen dragen aan een structurele aanpak van digitale geletterdheid op scholen.

Heb jij ook tieners thuis? Dan is dit vast een herkenbaar beeld: onderuit gezakt op de bank, scrollend door de Tiktok-filmpjes. Of met koptelefoon achter de laptop, surfend op websites waarvan je het bestaan nooit had vermoed. Jongeren worden steeds vroeger geconfronteerd met de kansen en gevaren van de digitale wereld. Wie leert ze daarmee omgaan?

Het belang van digitale basiskennis

Tegenwoordig zijn mensen steeds vaker en langer online te vinden, en dat geldt vooral voor jongeren. Uit een onderzoek van het CBS blijkt dat maar liefst 94% van de jongeren in de leeftijdsgroep 12 t/m 25 dagelijks online is. Ze krijgen dus vrijwel dagelijks te maken met de gevaren en kansen van de online wereld, waardoor het steeds belangrijker wordt om hen handvatten te geven hoe ze hiermee om kunnen gaan. Om ze digitale basiskennis bij te brengen, om het zo maar te zeggen. Scholen zijn hiervoor natuurlijk de aangewezen plaats voor. Sterker nog: in het nieuw aangekondigde curriculum staat dat Digitale Geletterdheid een prominente plaats moet krijgen in het onderwijs. Op dit moment wordt hier echter nog maar weinig aandacht aan besteed in de lessen. Scholen willen wel, maar weten vaak gewoonweg niet hoe ze het moeten aanpakken. Een trainingsdag voor leraren volstaat allang niet meer.

TMI – Too Much Information

Fake news, het schandaal rondom ‘The Voice’, online pesten, de voortdurende reclames… Hoe ga je ermee om? Enter TMI! TMI houdt zich al sinds 2015 bezig met het ontwikkelen van lesmateriaal  over actuele en maatschappelijk relevante thema’s. Zonder gortdroge lesboeken of ellenlange colleges. Dat is niet meer van deze tijd en het past ook niet bij het doel dat TMI voor ogen heeft: Jongeren de online wereld laten benutten. “Iedereen voelt wel aan dat kinderen in de huidige maatschappij op een hele andere manier communiceren dan vroegere generaties”, zegt po-bestuursvoorzitter Jan Kees Meindersma van De Groeiling in dit artikel. “Ze gebruiken andere media en tools en daar moeten we ons onderwijs op instellen.”

Zo kan het ook

Waar andere instanties soms jaren doen over het ontwikkelen van lesmateriaal, kan het team van TMI binnen enkele weken inspelen op actuele thema’s in het nieuws. De leerlingen krijgen de lesmodules aangeboden in de vorm van gamificatie en storytelling. Dankzij de spelelementen van de lesmodules is de methode een daverend succes bij leerlingen. Als alle lessen op deze manier werden gegeven, zouden onze tieners bijna nog met plezier naar school gaan!

Zo help je zelf mee

TMI is nu al op meer dan 60 scholen actief en heeft verschillende samenwerkingen lopen met onder andere het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Maar de ambitie van het snelgroeiende bedrijf gaat verder. De komende jaren moeten nog eens 500.000 jongeren digitaal geletterd van school komen. Jij kunt ze daar nu bij helpen! TMI is namelijk op zoek naar groeifinanciering om nieuwe lesmodules te ontwikkelen en aan te bieden op meer dan 400 scholen. Je kunt al investeren vanaf € 250. In ruil voor je investering krijg je een aantrekkelijk rendement van 6% en de mogelijkheid om binnen drie jaar mede-eigenaar te worden van dit snelgroeiende bedrijf.

Investeer jij ook in het onderwijs van de toekomst? Kijk op Oneplanetcrowd voor de videopitch en meer informatie.