UtrechtInc Demo Day: Financiering en vervolgprogramma voor startups

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:21:42

Persbericht - Na 4 maanden van begeleiding bij UtrechtInc presenteerden op 19 januari zes startups voor een onafhankelijke jury en publiek. Vijf startups, voornamelijk afkomstig van Universiteit Utrecht en UMC Utrecht, krijgen nu toegang tot het vervolgprogramma en de mogelijkheid tot startkapitaal van € 18.000.

Het belang van ondersteuning aan startups wordt gisteren onderschreven door Prins Constantijn tijdens zijn bezoek aan de incubator en in de brief van staatssecretaris Dekker (OCW) aan de Tweede Kamer. UtrechtInc directeur Jorg Kop: “We zetten ons in om slimme ideeën en wetenschappelijk onderzoek via ondernemerschap toegankelijk en toepasbaar te maken voor de samenleving. Deze startups zijn praktijkvoorbeelden van die meerwaarde.”​

Bedrijf, team en product

Met hun pitch haalden BolasLeanLibrary en uCrowds gisteren financiering binnen. De lening heeft een lage rente, is zonder uitgifte van aandelen en afkomstig uit een fonds dat UtrechtInc beheert namens Rabobank Utrecht en Universiteit Utrecht. Samen met Happi en Sensorfact kunnen zij bij UtrechtInc nu verder bouwen aan hun bedrijf, team en product. Dr. J.E. Arends: “Als internist-infectioloog heb ik met Happi de stap naar ondernemerschap gemaakt. Met deze ondersteuning kunnen mijn team en ik onze applicatie doorontwikkelen om de autonomie van patiënten met HIV te bevorderen.”

Demo Day

Naast toekomststrategieën kijken de startups met Demo Day ook naar hun voortgang. Een intense tijd. Risicovolle aannames werden in afgelopen maanden getest en eerste contracten met klanten getekend. Voor (ex Silicon Valley) serial ondernemer Richard Straver geen onbekend terrein. Hij deelde tijdens de finale op 19 januari zijn ervaringen als oprichter van onder meer Online Betaalplatform. Het avondprogramma kreeg een lach met voorzitter en comedian Paul Schoolderman.

Twee jaar in huis

Na een succesvolle afronding van Demo Day blijven startups gemiddeld nog twee jaar bij UtrechtInc in huis. De ondernemers in E-Health, E-Climate of E-Learning en wetenschappers vinden hier toegang tot startkapitaal, huisvesting, ondernemers, jong talent, experts, klanten en advies. De incubator telt op dit moment 30 startups in huis.

Release in English​​Dekker neemt maatregelen om wetenschap beter te benutten

Bezoek website

Vijf finalisten van Demo Day

Bolas: Project tool waarmee studenten de meest relevante en betrouwbare bronnen uit Google en databanken filteren, bewaren en delen.

LeanLibrary: Digitale dienstverlening voor (universiteits)bibliotheken om gebruikers snel en gemakkelijk toegang te bieden tot databases met wetenschappelijk materiaal.

Happi: Geeft patiënten inzicht in hun eigen ziekte-data, om zo de autonomie te bevorderen.

Sensorfact: Software voor procesoptimalisaties bij het industriële mkb voor besparingen op operationele kosten zonder initiële investeringen.

uCrowds: Creëert simulaties waarmee je kunt zien hoe mensenmassa’s zich gaan gedragen op een bepaald terrein. Om zo potentieel gevaarlijke situaties op bijvoorbeeld festivals te analyseren en voorkomen.

​​Over UtrechtInc

Bedrijfsincubator UtrechtInc ondersteunt – op het Utrecht Science Park – ondernemers en onderzoekers bij het succesvol opzetten van hun (IT) bedrijf. In het startup programma werken zij versneld naar een schaalbaar business model, betalende klanten en werkend product. UtrechtInc heeft inmiddels 150 startups ondersteund.​