Trust geeft inkijk in haar duurzame ambities, meetbaar en begrijpelijk gemaak door Hedgehog Company.

Laatst bijgewerkt: 22-01-2022 15:00:09

Persbericht - Trust heeft onlangs haar eerste Impact Report 2020-2021 geïntroduceerd. Hiermee geeft het bedrijf in digitale accessoires inkijk in haar duurzame missie, ambities en reeds behaalde doelen.

De verschuiving naar thuiswerken als gevolg van COVID-19 heeft ervoor gezorgd dat Trust snel gegroeid is. Maar groei komt niet zonder impact op de maatschappij. Daarom heeft Trust als doel om eerlijke producten de nieuwe norm te maken. Eerlijk voor mensen. Eerlijk voor de planeet. Eerlijke prijzen. Hedgehog Company helpt Trust doelgericht met de transitie naar duurzaamheid door de milieu impact te meten.

Grote ambities

Om de impact te maximaliseren, heeft Trust drie SDG-impactdoelen geselecteerd en zeven SDG-verbeteringsdoelen waar zij direct grote invloed op kunnen uitoefenen. Deze SDG’s zijn in lijn met de kenmerken van het bedrijf, bedrijfsstrategie, materiële duurzaamheidskwesties en de verwachtingen van stakeholders. Het bedrijf erkent dat het huidige lineaire gedachtegoed – en de enorme bergen e-waste die dit creëert – niet strookt met haar ambitie. Dus zegt Trust: wij willen in 2040 circulair zijn en al in 2030 klimaatneutraal. Met het verschenen Impact Report laten zij zien hoe zij dit gaan bewerkstelligen en welke stappen reeds ondernomen zijn.

Impact meting middels levenscyclusanalyse (LCA)

Trust erkent dat het deel uitmaakt van een industrie die een enorme transformatie moet ondergaan om de doelen van het klimaatakkoord van Parijs te halen. Hierom is ESG (environment, social, governance) is verankerd als een belangrijke pijler in de algemene bedrijfsstrategie. In 2020-2021 is de ESG-baseline vastgesteld. Om een duurzame weg in te slaan moet je eerst weten waar je staat als bedrijf. Middels levenscyclusanalyses (LCA) van meerdere Trust producten en bijbehorende verpakking heeft Hedgehog Company de milieu impact berekend over de gehele levenscyclus. Deze milieu impact wordt gemeten in verschillende categorieën zoals klimaatverandering, aantasting van de ozonlaag en toxicologische effecten op mens en milieu.

LCA is een rekenmethode die alle inputs en outputs meeneemt voor het produceren van een product en de impact tijdens de gehele levenscyclus. Denk hierbij aan de gevolgen door gebruik van grondstoffen zoals plastic, maar ook aan energie en afval dat ontstaat tijdens de productie. In de gebruiksfase worden aspecten zoals energieverbruik en eventuele reparatie onderdelen meegenomen, een interessante fase in het bijzonder voor een bedrijf als Trust. Elektronische apparaten verbruiken voor langere tijd elektriciteit tijdens gebruik. Tevens is de ‘end-of-life’ van belang voor Trust. E-waste is een groot probleem en met de ambitie om een circulair business model te realiseren in 2040 is het effect in deze fase erg interessant.

“De wereld heeft dringend betere oplossingen nodig om de producten die we gebruiken en waar we van houden op een meer duurzame manier te maken. We weten dat plastic een belangrijke bron van CO2 emissies is, die klimaatverandering veroorzaakt. Door over te stappen op gerecycled plastic zet Trust een grote stap voorwaarts in het verkleinen van haar ecologische voetafdruk.” (Arjan Steenbergen, onderzoeksmanager).

Next steps

De LCA informatie voorziet Trust met de juiste informatie en inzichten om samen met Trust sturing aan te brengen in de duurzaamheidsstrategie. Vragen zoals ‘waar te beginnen met verminderen, vervangen of verwijderen?’ worden hiermee beantwoord.

Uiteindelijk is het doel om het gehele productportfolio in kaart te brengen, zodat op productniveau gestuurd kan worden op duurzaamheid. Zo wordt duurzaamheid een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering en keuzes die gemaakt worden. Naast milieu-impact op productniveau, wordt middels de LCA ook inzicht verkregen in de milieu-impact van Trust op bedrijfsniveau.