Persbericht - Waarom zowel traditionele als nieuwe media nodig blijven. Als u uw producten en diensten wilt verkopen, is een geavanceerde marketingstrategie essentieel. In tijden van digitalisering voorspellen velen echter de triomf van online marketing. Maar is gedrukte reclame echt gedoemd? Wat is het verschil tussen deze twee vormen en kunnen we zonder één van de twee?
Wat is het verschil tussen deze twee marketingvormen?
Online marketing omvat alle acties of berichten die via internet worden verspreid. Deze omvatten bijvoorbeeld reclamemails, banners of advertenties op social-mediaplatforms en websites. Potentiële klanten zullen zich bewust worden van deze reclame via digitale kanalen. Print marketing omvat daarentegen gedrukte advertenties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan krantenadvertenties, flyers of posters. Wil een bedrijf potentiele klanten bereiken via Printmedia dan kunnen ze bijvoorbeeld flyers en posters laten drukken en in het openbaar verspreiden of adverteren in een krant.
De voor- en nadelen van gedrukte media
Gedrukte reclame spreekt voornamelijk meer aan vanwege het gevoel. Flyers, reclamefolders en posters zijn tastbaar. Dit schept vertrouwen. Ook de wat oudere doelgroep is vaak nog goed bereikbaar via Printmedia. Doordat zij niet precies weten hoe alles werkt, zullen zijn namelijk niet altijd zomaar op digitale advertenties klikken. Vaak worden folders, catalogi, kranten en andere printmedia zelfs door deze doelgroep bewaard om deze later weer te kunnen bekijken. Dit heeft het voordeel dat afdrukmedia langer in het geheugen blijven dan bijvoorbeeld kortlevende online banners.
Deze manier van adverteren brengen echter vaak hoge kosten met zich mee in vergelijking met online marketing voor een vergelijkbaar bereik. Bovendien kan iets dat is gedrukt, achteraf niet meer worden gewijzigd. Als er fouten blijken te zijn na het afdrukken, of als er bijvoorbeeld nieuwe wensen zijn betreft positionering of boodschap dan is dit niet meer mogelijk.
De voor- en nadelen voor online adverteren
Degenen die vertrouwen op online marketing hebben het voordeel dat ze heel nauwkeurig advertenties kunnen plaatsen die zijn getarget op de doelgroep. Een advertentie kan bijvoorbeeld alleen worden weergegeven aan gebruikers die via de zoekmachine naar de service of het product hebben gezocht. Dit vereenvoudigt de evaluatie en ook de optimalisatie van de marketingstrategie is hierdoor beter door te voeren. Als gevolg hiervan kan het online adverteren nog efficiënter worden gemaakt. Een ander voordeel is dat deze vorm van marketing meestal goedkoper is. Hierdoor kunnen zelfs mensen met een laag advertentiebudget de aandacht geven aan hun product of dienst.
Vergeleken met gedrukt materiaal is online adverteren wel minder duurzaam. Regelmatig wordt het binnen enkele seconden weggeklikt.
Kortom, voor een optimaal bereik doen de meeste bedrijven er goed aan om zowel traditionele al nieuwe media in te zetten.
Foto van Justin Lim op Unsplash