Traditionele TL buizen vervangen voor LED

Laatst bijgewerkt: 20-11-2023 10:27:10

Persbericht -

Er is een toenemende trend om traditionele verlichting te vervangen door LED TL buizen, en dat is niet zonder reden. LED TL buizen zijn duurzaam, energie-efficiënt en bevorderen een betere werkomgeving. Het zijn deze voordelen die ze tot een voor de hand liggende keuze maken voor bedrijven die hun ecologische voetafdruk willen verkleinen, hun energiekosten willen verlagen en tegelijkertijd hun productiviteit willen verhogen.

In het tijdperk van klimaatverandering en stijgende energiekosten is het belangrijker dan ooit om verantwoorde keuzes te maken. Door over te stappen op LED TL buizen kunnen bedrijven niet alleen hun energieverbruik verminderen, maar ook bijdragen aan een duurzamere toekomst. Bovendien hebben LED TL buizen een langere levensduur dan traditionele TL buizen, wat betekent dat ze op de lange termijn kostenbesparend zijn.

De voordelen van industriële verlichting met LED

Industriële verlichting met LED heeft tal van voordelen. Allereerst zijn ze veel efficiënter dan traditionele verlichting. In feite kunnen ze tot 80% minder energie verbruiken dan hun conventionele tegenhangers. Dit resulteert niet alleen in lagere energierekeningen, maar het helpt bedrijven ook hun carbon footprint te verminderen, wat goed is voor het milieu.

Daarnaast hebben ledlampen een veel langere levensduur dan traditionele lampen. Dit betekent dat ze minder vaak vervangen hoeven te worden, wat resulteert in lagere onderhoudskosten. Bovendien kan LED  tot 50.000 uur meegaan, terwijl traditionele lampen 10.000 tot 15.000 uur meegaan. Dit betekent dat een LED tot vijf keer langer mee kan gaan dan een conventionele lamp.

Energie-efficiëntie en duurzaamheid van TL

LED TL buizen zijn niet alleen energie-efficiënter dan traditionele TL buizen, maar ze zijn ook duurzamer. Ze bevatten geen schadelijke stoffen zoals kwik, wat een milieuvriendelijke keuze maakt. Bovendien zijn ze volledig recyclebaar, waardoor ze bijdragen aan een circulaire economie.

Bovendien hebben LED TL buizen een lagere warmte-uitstoot dan traditionele TL buizen. Dit betekent dat ze minder energie verspillen in de vorm van warmte en meer energie omzetten in licht. Dit maakt ze niet alleen efficiënter, maar kan ook helpen de koelkosten in gebouwen te verlagen bij warm weer, wat weer kan bijdragen aan verdere energie- en kostenbesparingen.

Verhoogde productiviteit op de werkvloer

Naast de energie- en kostenbesparingen kan LED ook bijdragen aan een betere werkomgeving. Ze geven een helderder, natuurlijker licht, wat kan leiden tot een verhoogde productiviteit. Studies hebben aangetoond dat goede verlichting kan bijdragen aan het welzijn van werknemers, hun concentratie kan verbeteren en vermoeidheid kan verminderen.

Goed om te weten: LED TL buizen zijn ook flikkervrij, wat betekent dat ze geen onaangename flikkeringen of trillingen veroorzaken die vermoeiend kunnen zijn voor de ogen. Dit kan niet alleen het comfort van de werknemers verbeteren, maar het kan ook bijdragen aan een vermindering van hoofdpijn en oogklachten.

LED voor industriële toepassingen

Bij het kiezen van LED TL buizen voor industriële toepassingen zijn er enkele belangrijke factoren om in gedachten te houden. Ten eerste is het belangrijk om na te denken over de lichtopbrengst die je nodig hebt. LED TL buizen zijn verkrijgbaar in verschillende lumen-outputs, dus het is belangrijk om er een te kiezen die voldoende licht geeft voor je specifieke behoeften.

Daarnaast is het belangrijk om rekening te houden met de kleurtemperatuur van de LED TL buizen. Dit wordt uitgedrukt in Kelvin en het geeft de kleur van het licht aan. Een lagere Kelvin-waarde betekent een warmer licht, terwijl een hogere waarde een koeler, blauwer licht betekent. Het is belangrijk om een kleurtemperatuur te kiezen die past bij de sfeer die je wilt creëren in je ruimte.

Succesverhalen van bedrijven die de overstap hebben gemaakt

Er zijn tal van bedrijven die met succes zijn overgestapt op LED TL buizen en de voordelen ervan hebben gezien. Een daarvan is een groot productiebedrijf dat besloot over te stappen op LED TL buizen in hun fabriek. Na het maken van de overstap ontdekten ze dat ze hun energieverbruik met 60% konden verminderen, wat resulteerde in aanzienlijke kostenbesparingen.

Een ander voorbeeld is een kantoor dat besloot over te stappen op LED TL buizen. Na de overstap merkten ze een verbetering in de productiviteit van het personeel, die zij toeschreven aan de betere lichtkwaliteit geleverd door de LED TL buizen. Bovendien waren ze in staat om hun energieverbruik aanzienlijk te verminderen, wat bijdroeg aan hun duurzaamheidsdoelstellingen.

LED in jouw bedrijf?

Het overstappen op LED in je bedrijf hoeft niet ingewikkeld of tijdrovend te zijn. Begin met het doen van wat onderzoek naar de verschillende opties die beschikbaar zijn en de potentiële kostenbesparingen en voordelen die ze kunnen brengen. Het kan ook nuttig zijn om een energie-audit uit te voeren om een beter beeld te krijgen van je huidige energieverbruik en hoe dit kan worden verminderd.

Zodra je eenmaal hebt besloten om de overstap te maken, is het tijd om te beginnen met het vervangen van je oude TL buizen door LED. Dit kan geleidelijk gebeuren, bijvoorbeeld door eerst de meest gebruikte ruimtes aan te pakken, of je kunt ervoor kiezen om alles in één keer te doen.