Tobias Walraven: “Je komt tijdens je carrière drie of vier mensen tegen die het verschil maken.”

Laatst bijgewerkt: 04-08-2023 11:00:05

Persbericht - Je hoort het vaak: de sleutel tot succes zit in jezelf. Tobias Walraven is echter van mening dat hij zijn succes vooral te danken heeft aan een aantal bijzondere mensen.

Tobias Walraven, CEO van full-service digitaal bureau RIFF, is net 21 als hij zijn eerste onderneming inschrijft bij de Kamer van Koophandel. SNT is de eerste dienstverlener op het gebied van customer relations management (CRM) in Nederland. Krap vijftien jaar later brengt hij het bedrijf naar de beurs en in 2004 wordt SNT met meer dan 14.000 werknemers overgenomen door KPN. “Het lag helemaal niet voor de hand dat ik zou gaan ondernemen”, vertelt Tobias Walraven. “Het is echt aan een paar mensen te danken dat ik niet – net zoals ongeveer mijn hele familie – ben gaan werken bij de PTT.” Hij solliciteert, tegen zijn zin, wel degelijk bij het voormalige Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie.

“Ik werkte al vanaf mijn 15e bij de Hema, daar kwam ik terecht via een vriendin, maar toen ik met mijn hakken over de sloot slaagde voor mijn havodiploma vonden mijn ouders het tijd voor een serieuze baan. Met tegenzin heb ik gesolliciteerd op een functie als loketbeambte, maar nadat ik de verplichte test had afgelegd werd ik apart genomen door de chef. Hij wilde me niet aannemen omdat ik de test foutloos had gemaakt. Ik zou me volgens hem binnen een maand gaan vervelen en hij raadde me aan om te gaan studeren. Ik vroeg of hij dat op een briefje wilde zetten voor mijn ouders en verliet opgelucht het pand. Zonder dat hij het in de gaten had is hij een van de mensen die het verschil hebben gemaakt in mijn carrière. Daar kom je er in je hele loopbaan drie of vier van tegen.”

Een vis in het marketingwater

“Vanaf dat moment wist ik dat ik ooit wilde gaan studeren, ik had alleen nog geen idee wat. Het was een collega die ik tijdens een baantje bij de Hema tegenkwam die op een dag tegen me zei dat ik moest ophouden met onderbroeken vouwen en dat ik net als haar partner naar de avond-heao moest gaan. Het bleek de gouden tip. Er opende zich een hele nieuwe wereld voor me op de heao, een wereld waar ik als een vis in het water bleek te zijn. Ook haar ben ik dankbaar, omdat ze een wezenlijk verschil hebben gemaakt in mijn leven. Maar niet lang daarna kwam ik misschien wel de meest bepalende persoon uit mijn lange carrière tegen: Cees.”

Marketing is mensen kijken

“Cees de Rijke was docent commerciële economie aan de avond heao en consultant bij Berenschot. Tijdens het tweede jaar van de opleiding kwam ik hem voor het eerst tegen. Tot dan toe was ik door de opleiding gevlogen, ik vrat marketingbijbels voor mijn plezier. Ik vergeet nooit wat hij ons tijdens die allereerste les leerde: alles draait om ‘time to market’. Oftewel: je moet no matter what de concurrentie voorblijven. Zijn lessen waren ook op dat principe gebouwd. Hij zou ons binnen een half jaar laten slagen of zakken zodat we studenten uit andere klassen voor zouden blijven, of zodat we eventueel nog tijd hadden om een ander vak te kiezen. Onze nieuw gekochte 1600 pagina dikke marketingbijbels moesten we retourneren, in plaats daarvan konden we zijn 25 pagina dunne syllabus aanschaffen. Van het resterende geld gingen we elke vrijdagavond op pad om mensen te kijken, want dat is wat marketing is volgens Cees.”

Onorthodoxe les

De onorthodoxe lesmethoden van De Rijke gaan er als koek in bij Tobias Walraven en ze zijn het begin van zijn ondernemerschap. Walraven: “Hij stuurde ons op pad met de missie een opdracht van 1000 gulden binnen te halen. Met de Gouden Gids in de hand belde ik bureaus af en mocht, naar wat later bleek net op het juiste moment, langskomen bij een incassobureau: Dongelmans, tegenwoordig onderdeel van Graydon. Vader en zoon Dongelmans bleken elkaar niet te begrijpen en zo kreeg ik mijn eerste opdracht: zorgen dat ze elkaar wél begrepen. Het idee van de zoon was vooruitstrevend; in plaats van achteraf met harde hand incasseren wilde hij inzetten op kredietanalyses op basis van gedeponeerde cijfers bij de KvK. Ik wist zijn idee wél te verkopen aan pa en stelde meteen voor om zelf het idee uit te voeren, in opdracht van Dongelmans. Zo kreeg ik in één klap mijn 1000 gulden én mijn eerste grote opdracht. Ik ben diezelfde dag nog samen met Cees naar de KvK gegaan om mijn eerste bedrijf SNT in te schrijven, en de rest is geschiedenis.”

Be digital, stay human

“Ik ben dankbaar voor het grote verschil dat mensen als de chef van de PTT en Cees hebben gemaakt in mijn leven en loopbaan. Het is belangrijk dat we ons bewust zijn van de impact die we kunnen hebben op iemands carrière. Bij RIFF werken we met meer dan 400 medewerkers voor middelgrote en grote ondernemingen zoals Philips, Schiphol, McDonalds en KNVB en dat doen we dan ook vanuit de visie: ‘be digital, stay human’. Het zijn uiteindelijk gewoon mensen die het verschil maken. In zaken en in het leven.”