Tips om de afvalscheiding op kantoor te verbeteren

Laatst bijgewerkt: 22-07-2021 16:00:17

Persbericht - Op kantoor stapelen enorme hopen bedrijfsafval zich op. De ideale plek dus om zo veel mogelijk afval te scheiden. Hoe...

Op kantoor stapelen enorme hopen bedrijfsafval zich op. De ideale plek dus om zo veel mogelijk afval te scheiden. Hoe je dat doet, lees je in de 5 tips hieronder.

Tip 1: kijk welk afval het meeste voorkomt

Om te beginnen moet je in kaart brengen welke soorten afval het vaakst voorkomen bij je bedrijf. Op een kantoor zijn dat meestal papier, karton, inkt en restafval. Bij veel bedrijven waar een magazijn aanwezig is, wordt ook veel plastic weggegooid. Als je weet hoeveel soorten afval worden weggegooid, weet je ook hoeveel verschillende afvalbakken je moet aanschaffen.

Tip 2: plaats de afvalbakken op een strategische plek

Je moet het inzamelen en scheiden van afval wel een beetje makkelijk maken voor de medewerkers. Dit doe je door de afvalbakken op de juiste plek te zetten. Zet de afvalbakken altijd op een centrale en vaste plek. Zo zijn de medewerkers altijd in de buurt van een afvalbak. Is er op een bepaalde plek, bijvoorbeeld in een magazijn, enorm veel afval? Plaats daar dan een rolcontainer. Dit is een enorme afvalbak op wielen, waar je dus enorme hoeveelheden afval in kwijt kunt.

Tip 3: geef duidelijk aan waarvoor de afvalbak bedoeld is

Nu de afvalbakken op een centrale plek staan, is het belangrijk dat je duidelijk aangeeft welke afvalbak voor welke soort afval bedoeld is. Dit kun je bijvoorbeeld aangeven door bordjes erboven te plaatsen. Hierop zet je het woord – ‘plastic’ bijvoorbeeld – of je plaatst een bordje met een afbeelding van plastic of restafval, etc. Zorg ervoor dat de bordjes duidelijk zichtbaar zijn, zodat de medewerkers deze niet over het hoofd zien.

Tip 4: leeg de afvalbakken regelmatig

Niets in zo vervelend als overvolle afvalbakken. Ben je net van plan om je afval netjes in gescheiden bakken te gooien, blijkt er eentje bomvol te zitten. Hierdoor voel je je genoodzaakt je afval in de verkeerde bak te gooien. En dit is natuurlijk niet de bedoeling. Er is maar één manier om dit probleem te verhelpen, en dat is door de afvalbak regelmatig te legen. Plan hier vaste momenten voor in, zodat het niet wordt vergeten. Maar als de afvalbak tussendoor helemaal vol zit, moet je deze natuurlijk meteen legen. Een erkende afvalinzamelaar als Milieu Service Nederland weet precies hoe vaak afvalcontainers geleegd moeten worden.

Tip 5: beperk het afval

Helemaal geen afval produceren, is natuurlijk het beste voor het milieu, maar dat gaat natuurlijk niet. Wat je wel kunt doen, is de hoeveelheid afval op kantoor zo veel mogelijk beperken. Print dus niet onnodig en kies voor producten met een lange levensduur. Bovendien is het belangrijk om het plastic en karton dat dient als verpakking, te verminderen.