Succesvolle doorstarts in de maand januari 2020

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:28:10

Persbericht - sterkerMKB

De juristen van QiViQ zijn het jaar 2020 sterk begonnen. Alleen al in de maand januari zijn er 3 MKB ondernemers succesvol doorgestart nadat het faillissement was uitgesproken. Bij een faillissement en doorstart staat het behouden van de gezonde onderdelen van een onderneming, behoud van werkgelegenheid en het beperken van schade van schuldeisers in ieder geval centraal. Failliet gaan blijft vervelend voor alle betrokkenen. De publieke opinie en media spreken er soms schande van. Bij QiViQ denken we daar (met 25 jaar ervaring) anders over. Falen hoort eenmaal bij het leven. Er is in ieder geval weer bestaansrecht voor:

Krug XL B.V. te Haarlem. Glaszetterij en schildersbedrijf, gaan verder met 4 medewerkers.

B&S Mediamakers B.V. te Bunschoten. Speciaal drukkerij, gaan verder met 7 medewerkers.

H2Oprojects B.V. in Noordwijkerhout. Bouw van exclusieve zwembaden en aanleg tuinen, gaan verder met 9 medewerkers.

Een paar belangrijke punten waarmee met een succesvolle doorstart rekening moet worden gehouden zijn:

• weeg de risico’s steeds goed af;
  • schakel deskundige en ervaren insolventie adviseurs/juristen in, aangezien zij eerder in staat zijn een doorstart binnen een kort tijdsbestek te realiseren;
  • analyseer vooraf goed welke activiteiten het verlies hebben veroorzaakt en wat de renderende activiteiten zijn;
  • informeer vooraf belangrijke medewerkers over de plannen voor een doorstart;
  • doe aan cherry-picking en neem enkel het personeel mee over die onmisbaar zijn in de aanvangsfase van de doorstart;
  • stel vooraf een ondernemingsplan op;
  • zorg voor voldoende financiering en vergeet daarbij niet dat in het begin extra werkkapitaal noodzakelijk is;
  • laat onroerende en roerende zaken vooraf taxeren;
  • laat vooraf checken of het risico bestaat dat u als bestuurder aansprakelijk kunt worden gesteld (door de curator);
  • informeer die klanten en leveranciers/crediteuren die cruciaal zijn voor een succesvolle doorstart;
  • richt alvast een nieuwe B.V. op.

QiViQ Juristen staat u graag terzijde bij deze uitdaging. Ook daarbij kunnen wij vooraf met u goede (financiële) afspraken maken. Neem contact op met Eric Pouw op 06-13141719 of met Timo Pouw op 06-22091191.