Steeds meer bedrijven kiezen voor duurzame verlichting

Laatst bijgewerkt: 15-04-2024 11:18:26

Persbericht - Duurzaamheid is natuurlijk vandaag de dag een steeds belangrijker onderwerp, waar niet alleen particulieren, maar ook bedrijven zich steeds meer op focussen.

Naast het laten plaatsen van zonnepanelen en het optimaliseren van bepaalde bedrijfsprocessen, zijn er nog zoveel meer mogelijkheden om ervoor te zorgen dat een bedrijfspand een stuk duurzamer is en dus de uitstoot van CO2 terug kan brengen. Een goede manier om dit te kunnen doen, is door kritisch te kijken naar de manier waarop zowel binnen als buiten wordt verlicht. Wat we namelijk vaak zien, is dat vooral oudere panden, nog steeds gebruik maken van oude TL buizen, waardoor je niet alleen onnodig veel stroom verbruikt, maar dus ook veel meer uitstoot dan eigenlijk nodig is. Om ervoor te zorgen dat ook jij de stap naar duurzame verlichting kunt maken met je bedrijf, hebben we een aantal mogelijke oplossing voor je, waarmee je vrijwel direct aan de slag kunt.

Waarom kiezen bedrijven voor duurzame verlichting?

Bedrijven worden zich steeds meer bewust van hun ecologische voetafdruk en willen actief bijdragen aan een beter milieu. Duurzame verlichting biedt een uitstekende manier om energiebesparing te realiseren. Door te kiezen voor LED verlichting kunnen bedrijven namelijk aanzienlijk besparen op hun energiekosten. Dit heeft niet alleen een positieve invloed op het milieu, maar ook op het financiële aspect. Het is dus vanuit verschillende perspectieven interessant om zowel als klein of groot bedrijf te kijken naar de mogelijkheden.

De verschillende vormen van duurzame verlichting

Wanneer we het hebben over duurzame verlichting, dan kunnen we hier eigenlijk alle kanten mee op. Zowel voor het nabootsen van natuurlijk licht voor op kantoor als wat warmer licht elders in het gebouw. Wat we wel zien, is dat de keuze voornamelijk bij LED verlichting ligt en dat is ook niet zo heel vreemd. LED verbruikt namelijk veel minder energie dan de traditionele verlichting zoals we deze jaren geleden kennen. Om je een idee te geven hoe je LED verlichting binnen jouw bedrijf in kunt zetten, hebben we een aantal praktische voorbeelden en toepassingen voor je op een rijtje gezet.

LED verlichting op sensor

Een goede en vooral ook duurzame ontwikkeling die we steeds vaker zien op kantoren, is LED verlicht die aangaat bij beweging en juist uitgaat op het moment dat er een tijdje geen beweging is gedetecteerd. Dit heeft als voordeel dat je niet bang hoeft te zijn dat iemand de lichten vergeet uit te doen. Vooral handig in vergaderruimtes, waar eigenlijk maar een klein deel van de dag bezetting is.

Buitenverlichting

Naar de verlichting binnen, is het ook belangrijk om te investeren in duurzame buitenverlichting. Dit kun je doen door te kiezen voor een prikkabel buiten, bijvoorbeeld voor bij het fietsenhok op een andere plek waar het vrij donker oogt. Het voordeel van een prikkabel, is dat ze koppelbaar zijn en je dus maar één stekker nodig hebt. Ook zijn de IP67 geclassificeerd, wat inhoudt dat ze tegen water, stof en tal van andere externe invloeden kunnen.

Dimbare LED verlichting

Het kan soms voorkomen dat je niet altijd fel licht wilt hebben in een ruimte. Hoe handig is het dan dat je de verlichting kunt dimmen, zodat het aantal lux afneemt. Op Lichtsnoerbuiten.com kun je ook de nodige dimbare LED lichtsnoeren vinden, ideaal voor het creëren van de perfecte sfeerverlichting.

De voordelen van duurzame verlichting

Nu je weet welke mogelijkheden er zowel voor binnen- als buitenverlichting zijn, is het goed de voordelen wat verder uit te lichten. Uiteraard bespaar je op lange termijn een hoop geld en draag je bij aan een beter en schoner milieu, maar zo zijn er nog een aantal anderen belangrijke voordelen die we naast deze twee graag met je willen bespreken.

Je verbruikt minder energie

Het eerste voordeel, is dat je veel minder energie verbruikt dan wanneer je de traditionele verlichting hebt hangen. Deze besparing van energie kan op lange termijn tot wel 20 procent op je uiteindelijk energienota zijn. Vooral als ondernemer is dit een fijne bijkomstigheid, aangezien je als ondernemer altijd bezig bent om te kijken hoe en waar je kunt besparen op de kosten die je maakt voor je bedrijf.

Meer comfort

We staan er niet altijd bij stil, maar LED verlichting geeft veel minder warmte af dan de traditionele verlichting zoals we deze kennen. Je kunt je dus wel voorstellen dat dit voor de temperatuur in de ruimte en dus uiteindelijk ook de werknemers, een stuk prettiger is. Naast de verminderde afgifte van warmte, is het licht ook veel helderder, wat uiteindelijk ook zorgt dat je je beter kunt concentreren. Daarbij hoef je ook niet bang te zijn voor schadelijke stoffen, zoals kwik, wat wel in de oude lampen zit. Kortom, reden genoeg dus om te kiezen voor LED

Langere levensduur

Naast het comfort, heeft LED verlichting ook een veel langere levensduur. Dit betekent dus dat je, in combinatie met het verbruik van minder energie, vanaf verschillende kanten bespaart op de kosten. De initiële aanschaf mag dan wel iets hoger liggen, maar dat verdiend zich uiteindelijk meer dan terug.

Goodwill van klanten

Duurzaamheid wordt natuurlijk steeds belangrijker. Vooral wanneer je als bedrijf wil doen met bijvoorbeeld aanbestedingen, is het heel goed mogelijk dat dit één van de criteria is waar je als bedrijf aan moet voldoen. Nu zal dit niet direct gaan over het type verlichting, maar wel in welke mate jij bijdraagt aan een beter milieu en welke stappen jij als bedrijf neemt om te zorgen voor het verminderen van de uitstoot van CO2.

Kies voor de combinatie LED en zonnepanelen

Het kan natuurlijk heel goed zijn dat je al zonnepanelen hebt. Is dit niet het geval, dan is de combinatie van deze beide ideaal. Zo bespaar je direct op de kosten voor energie omdat je zelf je energie op kunt wekken en weet je het verbruik doordat je kiest voor LED ook nog eens te verlagen. Sterker nog, er zijn ook allerlei subsidies beschikbaar, waar jij als ondernemer aanspraak op kunt maken, puur en alleen omdat je bezig gaat met het verduurzamen van je bedrijfspand. Zo zijn er een aantal subsidies vanuit de Rijksoverheid beschikbaar, maar kan het ook zijn dat jouw gemeente bepaalde initiatieven heeft om ondernemers te helpen bij het verduurzamen van hun bedrijfspand. Het is dus zeker aan te raden eens navraag te doen om te kijken of er bepaalde aanvullende mogelijkheden zijn en aan welke voorwaarden je dan moet voldoen.