Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Starten als ZZP’er: welke maandelijkse kosten kun je meenemen in je begroting?

Laatst bijgewerkt: 12-12-2021 15:00:05

Persbericht - Ga je voor jezelf beginnen en een eigen bedrijf oprichten? Het is dan onder meer belangrijk om rekening te houden met alle zakelijke kosten als je een begroting opstelt. Een financieel overzicht van uitgaven die vaststaan, biedt namelijk inzicht in waar je rekening mee dient te houden. Heb je bijvoorbeeld al aan verzekeringen en de kosten daarvan gedacht, zoals aan de premie voor een aansprakelijkheidsverzekering ZZP bij NN? Er zijn wat dat betreft verschillende zakelijke verzekeringen mogelijk

Kosten van verzekeringen
Het is in ieder geval aan te raden om een aansprakelijkheidsverzekering ZZP af te sluiten. Bezoek je tijdens je werk bijvoorbeeld klanten dan bestaat er altijd een klein risico dat je per ongeluk schade aan spullen veroorzaakt. Daar biedt deze verzekering voor ondernemers met een eenmanszaak uitkomst voor. Een inventarisverzekering is handig als je een kantoor hebt, want dan is de inventaris tegen brand, waterschade en diefstal verzekerd. Huur je een kantoor dan zijn daar uiteraard ook maandelijkse kosten aan verbonden. De premie hiervoor is mee te nemen in de begroting van maandelijkse kosten. Afhankelijk van de werkzaamheden die je uitvoert, is het ook nog mogelijk om rekening te houden met de uitgaven voor een bedrijfsautoverzekering, zakelijke rechtsbijstandverzekering of beroepsaansprakelijkheidsverzekering.

Kosten zakelijke rekening
De premies voor zakelijke verzekeringen vormen geen grote kostenpost, maar behoren wel tot de maandelijkse uitgaven van je bedrijf. Zo geldt dat eveneens voor de kosten van een zakelijke rekening. Het is vaak handig om bij de bank waar je een persoonlijke rekening hebt een zakelijke rekening te openen. Dat hoeft echter niet, want de kosten van een zakelijke rekening variëren per bank. Het kan wat dat betreft slim zijn om te kijken naar wat andere banken te bieden hebben.

Kosten voor de boekhouding
Je bent als ondernemer verplicht om een administratie te voeren. Wil je dat niet zelf doen dan huur je een boekhouder in. Daar betaal je maandelijks een bedrag voor. Het is echter ook mogelijk om zelf de administratie te doen. In dat geval is het ideaal om daarvoor online boekhoudsoftware te gebruiken. Dat biedt meer voordelen dan wanneer je een Excel bestand gebruikt. Zo voorziet online boekhoudsoftware in de mogelijkheid om met een druk op de knop een overzicht voor de btw-aangifte te presenteren en rolt er net zo gemakkelijk een jaarrekening uit. Bij het gebruikmaken van een online boekhoudpakket betaal je doorgaans een bedrag per maand. In de meeste situaties sluit je namelijk een abonnement af om van de boekhoudsoftware gebruik te maken.

Kosten voor je website
Als startende ondernemer is het natuurlijk belangrijk om klanten te krijgen of opdrachten binnen te halen. Het hebben van een eigen website is dan ook van belang. Je betaalt in dat geval niet alleen voor een domeinnaam, maar bent ook maandelijks kosten kwijt aan webhosting. Wil je hoog in de zoekmachines komen of marketing over laten aan specialisten dan bestaan daar ook maandelijkse abonnementen voor.