Persbericht -
Na een periode van twintig jaar waarin ze door Westland, Midden-Delfland en de omliggende regio’s hebben getoerd, is het volgend jaar afgelopen voor de nostalgische solexen van De Tuinderij in De Lier. De iconische bromfietsen gaan met pensioen en worden vervangen door tachtig elektrische puchjes. De reden achter deze verandering? Een groeiende belangstelling voor duurzaamheid onder bedrijven en overheidsinstanties.
Rick van Mil, mede-eigenaar van De Tuinderij, geeft toe dat het een moeilijke beslissing was om definitief afscheid te nemen van de solexen. “De Solex Tours waren eigenlijk het begin van ons succesvolle bedrijf, oorspronkelijk opgericht door mijn vader Joop onder de naam Solex Tours Westland,” vertelt Van Mil. Na twee decennia is echter de tijd gekomen om te veranderen. “We hebben deze beslissing niet overhaast genomen, maar uiteindelijk zijn we tot de conclusie gekomen dat het vervangen van de solexen door elektrische snorfietsen een betere keuze is.”
Duurzaamheid speelt een steeds belangrijkere rol in de wensen van De Tuinderij’s klanten, waaronder bedrijven en overheidsinstanties. Nostalgische snorfietsen die op benzine rijden passen niet langer bij deze veranderende eisen. Daarnaast wordt het steeds moeilijker om reserveonderdelen te vinden voor de oude solexen, legt Van Mil uit.
De vraag vanuit de markt heeft de boventoon gevoerd in deze beslissing. Daarom wordt de vloot van De Tuinderij uitgebreid met tachtig elektrische puchjes, wat niet alleen duurzamer is, maar ook comfortabeler. Bovendien bieden de elektrische puchjes de mogelijkheid om door de stiltegebieden van Midden-Delfland te rijden, iets wat met de huidige Solex Tours niet toegestaan is.
De Tuinderij zet ook stappen om zelf duurzamer te worden. Met al 150 zonnepanelen op hun terrein en plannen om dit aantal uit te breiden, zijn ze al voor 60 procent zelfvoorzienend qua stroom. Veel activiteiten, zoals de E-kickbikes, wc-potten en scootmobielen van Plankgas door de Kas, zijn al elektrisch aangedreven. Alleen de nostalgische Volkswagen Kevers en bussen zijn dat nog niet, maar dat zou in de toekomst kunnen veranderen.
De Tuinderij maakt ook gebruik van duurzame verwarmingsopties, waarbij ze grotendeels afhankelijk zijn van zonnewarmte in hun kas en pelletkachels die branden op gerecycled hout. Hun terras is ontworpen om waterafvoer te optimaliseren, zonder tegels, en hun parkeerplaats is bedekt met rood split dat water doorlaat. Bovendien bestaat hun inventaris bijna volledig uit tweedehandsspullen, wat een extra duurzaamheidsaspect toevoegt.
Van de ongeveer 250 solexen van De Tuinderij gaan er tachtig tot honderd in de verkoop, terwijl de rest in De Lier blijft staan. Ze zullen als één partij worden verkocht. En maak je geen zorgen, ondanks de overstap naar elektrisch, blijven de lange jassen en retrohelmen een verplicht onderdeel van de ervaring. Zo blijft de nieuwe e-puch tours net zo’n klassieke teambuilding activiteit als de oude solex tours.
Liefhebbers van de klassieke solexen hebben nog tot het einde van dit jaar de kans om een ritje te maken. Deze tours zijn geschikt voor groepen van vijftien tot tachtig personen, maar reserveren wordt aanbevolen om teleurstelling te voorkomen.