Geen producten in je winkelwagen.

Snelle en makkelijke data transfer via de tachograaf

Laatst bijgewerkt: 12-10-2021 08:50:51

Persbericht - Een tachograaf geeft een schat aan informatie. Het is van belang om die informatie op te slaan, zodat de overheid desgewenst kan controleren op bijvoorbeeld rijtijden. Maar waarom zou alleen de overheid van deze gegevens profiteren? De informatie kan namelijk ook heel nuttig zijn voor eigen gebruik, maar dan is het wel van belang dat u weet hoe u deze informatie kunt ontsluiten. Met de software Tachoscan Web van Inelo is dit gelukkig heel simpel.

Nuttige gegevens

Gegevens uitlezen kan met behulp van deze software op ieder willekeurig moment. Zelf technische kennis hiervoor bezitten is niet nodig; de software doet al het werk. Alle opgehaalde informatie is vervolgens vanaf een overzichtelijk dashboard direct af te lezen. Daarbij wordt door het systeem ook al direct een eenvoudige analyse gemaakt, waarbij rekening wordt gehouden met de regelgeving per land. Het maakt dus niet uit of de vrachtwagen in Roemenië rijdt, in Spanje of in een ander Europees land rijdt; door de software wordt de juiste vertaalslag gemaakt. Daarbij wordt steeds gebruik gemaakt van de nieuwste algoritmes, dus wijzigingen in regelgeving worden snel meegenomen. Het resultaat is een overzicht van nuttige gegevens die inzichtelijk zijn voor de bedrijfsleider, maar ook voor de bestuurder zelf.

Altijd de juiste gegevens

De gegevens die worden uitgelezen via de digitale tachograaf zijn voor overheidsdiensten snel inzichtelijk doordat er gebruik wordt gemaakt van dedicated short-range communications, kortweg DSRC. DSRC is speciaal voor de transportbranche ontwikkeld. Via draadloze communicatiekanalen kunnen gegevens razendsnel verzonden en gedeeld worden. DSRC is alleen beschikbaar voor overheidsdiensten, maar de gegevens die door de tachograaf worden opgeslagen zijn ook voor ondernemers zelf interessant. Deze gegevens van de eigen onderneming kunnen met behulp van de software van Tachoscan Web snel opgeslagen en geanalyseerd worden. Via het centrale dashboard vallen onregelmatigheden snel op. Zo checkt de software wanneer de tachograaf voor het laatst is uitgelezen en worden onjuiste metingen direct gemarkeerd. Er kan vervolgens snel actie op worden ondernomen, bijvoorbeeld door in gesprek te gaan met de betrokken bestuurder om te kijken wat er verbeterd kan worden.

Snelle actie

Grote voordelen van Tachoscan Web zijn dus dat de informatie van de tachograaf snel binnen komt en overzichtelijk wordt weergegeven. Door de actuele cijfers bij te houden worden veranderingen snel opgemerkt. Het aantal overtredingen en daarbij horende boetes kunnen door het gebruik van de software flink afnemen. En er zijn heel wat overtredingen die door het systeem vakkundig worden opgemerkt. Vaak voorkomend is natuurlijk de overtreding van rijtijden, waarbij de bestuurder te weinig pauzes neemt of te veel uren rijdt op een dag. Ook andere overtredingen kunnen echter worden opgemerkt. Denk aan het ontbreken van de landcode aan het begin en einde van de dagelijkse werktijd van de chauffeur, of het verkeerd bijhouden van wekelijkse rusttijden.

Proactief aan de slag

Met de door de software verwerkte gegevens kan men direct aan de slag om verbeteringen door te voeren. Daarbij wordt er meteen gezorgd voor archivering van alle gegevens die worden opgehaald uit digitale tachografen, bestuurderskaarten en geheugenkaarten. Alle wettelijke normen worden daarbij uiteraard in acht genomen. Achteraf kunnen de gegevens dus nog verder geanalyseerd worden, waardoor een proces van continue verbeteren ingezet wordt. Na installatie van de Tachoscan Web software zal Inelo er voor zorgen dat zowel management als chauffeurs aan de slag kunnen met het systeem. Zo verloopt de implementatie voorspoedig en wordt het behalen van resultaten nog makkelijker.